هزینه تولید محتوا

وبلاگهزینه تولید محتوا
  • 2020-03-25 14:58:37

هزینه تولید محتوا

 تعرفه تولید محتوا

امروزه در دنیای دیجیتال، تولید محتوا به عنوان پادشاه بازاریابی الکترونیکی شناخته می‌شود. توجه به تولید محتوای سئو محور با قالب‌هایی چون متن، تصویر، صوت و ویدئو برای پیشرفت کسب و کارهای آنلاین بسیار حائز اهمیت است. هزینه تولید محتوا براساس عوامل مختلفی از قبیل نوع محتوا، تعداد کاراکترها، میزان تخصصی بودن موضوع، حجم کار، زبان نگارش و … تعیین می‌شود. اگر قصد دارید تا با تعرفه تولید محتوا و نحوه محاسبه تعرفه تولید محتوای متنی آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

منظور از هزینه تولید محتوا چیست؟

امروزه بسیاری از مشاغل اینترنتی برای افزایش بازدید و جلب مشتری به تولید محتوا حرفه‌ای و بهینه روی آورده‌اند. در این میان افرادی هستند که در زمینه تولید محتوا باکیفیت و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند یا شرکت‌های متشکل از نویسنده‌های سئوکار به ارائه خدمات تولید محتوا می‌پردازند. صاحبان کسب و کار برای دریافت خدمات آنلاین به سایت شرکت مورد نظر مراجعه می‌کنند و موضوع، حجم کاراکترهای محتوا و زمان‌بندی را در سایت ثبت می‌کنند و در ازای آن هزینه پرداخت می‌کنند که به آن تعرفه تولید محتوا می‌گویند.

به طور کلی دستمزدی که نویسنده تولید محتوا یا شرکت به ازای نگارش محتوا دریافت می‌کند، هزینه تولید محتوا گفته می‌شود.

هزینه تولید محتوا سایت با کیفیت

مهمترین محتوا مربوط به تولید محتوا سایت است و تولید محتوای مناسب و حرفه‌ای به افزایش رتبه سایت در موتور جست‌و‌جو گوگل منجر می‌شود. تعرفه تولید محتوا سایت با توجه به ماهیت و موضوع سایت متغیر است البته کیفیت محتوا نقش اساسی در تعیین تعرفه تولید محتوا دارد. محتوا برای سایت باید مطابق اصول سئو نگارش و تولید شود در غیر این‌صورت هزینه‌ای که برای محتوای تولید شده پرداخت می‌شود، مصداق بارز هدر رفتن پول است و گوگل برای سایت مورد نظر امتیاز منفی در نظر می‌گیرد. بنابراین اگر تصمیم دارید سفارش تولید محتوا برای سایت خود داشته باشید بهتر است با شرکت‌های معتبر فعال در زمینه تولید محتوا تماس بگیرید و از تعرفه های تولید محتوا متناسب با نیاز خود آگاهی کسب کنید.

معیارهای سنجش تعرفه تولید محتوا

وجود طیف گسترده ای از تعرفه ها برای تولید محتوا به دلیل عدم وجود یک تعرفه ثابت نیست! دلیل این طیف گسترده این است که تولید محتوا واقعا گسترده است و نمی توان با یک هزینه کلی آن را تعریف کرد. در کار تولید محتوا کیفیت کار می تواند بسیار متفاوت باشد. پس اگر شخصی را پیدا کردید که حاضر است با مبلغ بسیار پایین برای شما محتوا تولید کند سریع خوشحال نشوید! در ادامه یک سری نکات دخیل در تعیین هزینه تولید محتوا را برای شما توضیح می دهم. اگر می خواهید در این حرفه مشغول به کار شوید یا مایلید از شخصی برای تولید محتوا کمک بگیرید، این نکات به شما کمک می کند که یک قیمت عادلانه را تعیین کنید.

1- نوع محتوا

وقتی که می گوییم تولید محتوا شاید اوّلین چیزی که به ذهن شما برسد محتوای متنی باشد. امّا تولید محتوا بسیار گسترده تر است. در واقع تولید محتوا شامل تولید هرگونه محتوای متنی (مانند وبلاگ نویسی)،  تولید محتوای ویدئویی (مانند موشن گرافی)، تصویری (مانند اینفوگرافی) و صوتی (مانند پادکست) می شود. بی شک هزینه تولید محتوای ویدئویی، تصویری و صوتی از محتوای متنی بالاتر است. در ادامه، سایر نکات را براساس تولید "محتوای متنی" در نظر خواهم گرفت.

2- شیوه تولید محتوای متنی

اینکه محتوا به چه صورتی تولید شود نقش بسیار مهمی در تعیین تعرفه تولید محتوا خواهد داشت. در این میان محتوای کپی شده را اصلا در نظر نمی گیریم زیرا کاملا بی ارزش است. به طور کلی سه شیوه تولید محتوا وجود دارد:

  • تالیفی
  • ترجمه ای
  • بازنویسی

محتوای تالیفی، محتوایی به قلم خود نویسنده است و از هیچ منبعی برگرفته نشده است. محتوای ترجمه ای محتوایی است که از سورس های انگلیسی یا هر زبان دیگر به فارسی ترجمه می شود و محتوای بازنویسی شده ترکیبی از محتوای وب سایت های دیگر به صورت بازنویسی شده است. در این میان محتوای تالیفی بالاترین هزینه را دارد زیرا کاملا اورجینال محسوب می شود و محتوای بازنویسی شده ارزان ترین و البته کم کیفیت ترین نوع محتوا می باشد.

3- رعایت اصول سئو در محتوا

 هزینه تولید محتوا

یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت محتوای اینترنتی پیاده سازی اصول سئو بر روی متن است. سئو یا Search Engine Optimization به مجموعه ای از راهکارهایی گفته می شود که به محتوای شما کمک می کند در صفحه اوّل گوگل قرار بگیرد و بیشتر دیده شود. پیاده سازی اصول سئو برای محتوای وب سایت امری کاملا ضروری است و بی شک هزینه تولید محتوا سئو شده بیشتر از محتوای بدون سئو خواهد بود.

علاوه بر این تولید تصویر برای محتوا نیز بی شک روی هزینه آن تاثیر گذار خواهد بود.

حجم کار

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین کننده هزینه تولید محتوا بحث حجم کار است. هرچه حجم کار شما کمتر باشد، تعرفه ای که برای تولید محتوا در نظر گرفته می شود بیشتر خواهد بود. اگر شما بتوانید به صورت یک قرارداد ماهانه با شرکت یا فریلنسر مدنظر خود به توافق برسید، طبیعتا تعرفه ها در حجم بالا کاهش خواهند یافت.

سوای از تمام مواردی که بالا گفته شد مواردی مانند تخصص فرد، حوزه محتوا (موضوع تخصصی یا عمومی)، مدت زمان لازم برای تولید محتوا، زبان تولید محتوا، تعداد نویسنده ها، تجربه و سابقه نویسنده و ... دخیل هستند. (اگر چیزی از قلم افتاد لطف کنید در کامنت ها به آن اشاره کنید!)

چگونه با تولید محتوای مناسب، کسب درآمد کنیم؟

هزینه تولید محتوا در صورتی‌که به درستی از آن استفاده کنید به درآمد تبدیل خواهد شد. برای تبدیل تعرفه تولید محتوا به درآمد باید استراتژی های مناسب بازاریابی محتوایی را در پیش بگیرید. تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطب می‌تواند به درآمد زایی کسب و کار شما کمک کند. اگر محتوایی که تولید می‌کنید، مورد نیاز مخاطب باشد قطعا هنگام خرید، شما را به خاطر خواهد آورد و از شما خرید خواهد کرد. پیش از تولید محتوا باید موضوعات مناسب را انتخاب کنید سپس سعی کنید از جدید ترین اطلاعات مرتبط با موضوع استفاده کنید و محتوایی جذاب، ارزشمند و کاربردی تهیه کنید. 

هزینه تولید محتوا، یک سرمایه گذاری است 

تولید کننده محتوا باید با تکیه بر خواست و نیاز مخاطب به تولید محتوای اثرگذار برای وب سایت بپردازد و تلاش کند ضمن ارائه محتوای ارزشمند و بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو در راستای اهداف استراتژی بازاریابی شرکت حرکت کند. به این ترتیب تعرفه تولید محتوا در واقع یک سرمایه گذاری است و با تولید محتوای مناسب یک سازمان در درازمدت گام‌های موثری در مسیر دستیابی به موفقیت طی می‌کند.

اما این آرمان تنها در صورت بکارگیری متخصص تولید محتوا و صرف زمان امکان پذیر است. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و سازمان ها بودجه کافی برای بکارگیری متخصص تولید محتوا در اختیار ندارند یا اینکه حجم تولید محتوای آن ها به میزانی نیست که به استخدام نیروی تمام وقت نیاز داشته باشند. این شرکت ها با استفاده از خدمات شرکت های تولید محتوا و خرید پکیج تولید محتوای مناسب می‌توانند نیاز خود به تولید محتوای ارزشمند را برآورده سازند.

محتوایی که با اهداف سایت انطباق داشته و مطالعه آن برای مخاطب جذابیت داشته باشد ارزشمند ترین نوع محتوا است. تولید محتوا با ارائه محتوای ارزشمند، مخاطب را به مشاهده صفحات مختلف یک سایت و صرف زمان بیشتر در وب سایت تشویق می‌کند. هرچه مخاطب مدت زمان بیشتری در وب سایت شما توقف کند و صفحات بیشتری را بازدید کند رتبه سایت ارتقا می‌یابد.

مزیت دیگر تولید محتوای ارزشمند، افزایش اعتبار برند و ارائه تصویر بهتری از خدمات و محصولات شما در فضای وب است. مشتریان به سایت هایی که به آن ها مشاوره می‌دهند و خدمات زیادی به آن ها ارائه می‌کنند اعتماد دارند و قطعا بیشتر از دیگر سایت ها از آن ها خرید می‌کنند. بدون محتوای ارزشمند و بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو بهترین سایت ها هم بی‌استفاده خواهند ماند و کاربران رغبتی برای مشاهده آن ها نخواهند داشت. 

عوامل تاثیرگذار در قیمت تولید محتوای متنی

همانطور که می‌دانید محتوای متنی انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع محتوای متنی دارای تعرفه خاص خود هستند. عوامل تعیین کننده در این قیمت گذاری به شرح زیر است:

سئو محور بودن مقاله

همه تولیدکنندگان محتوا از دانش سئو برخوردار نیستند، سئومحور نوشتن یک مقاله نکات ظریفی دارد که هر از چندگاهی این نکات به روزرسانی می‌شوند، نویسندگانی که به متن‌های سئومحور تولید می‌کنند،‌ دائما در حال مطالعه و یادگیری هستند همچنین زمان بیشتری برای نگارش‌های متن‌های خود با توجه به کلماتی کلیدی تعیین شده صرف می‌کنند، با توجه به زمان و دانش بیشتری که محتوای سئومحور نیاز دارد بنابراین طبیعی است که هزینه تولید این نوع محتوا بیشتر باشد.

ترجمه تخصصی بودن مقاله

متن‌های تخصصی نیاز به دانش پیشین، آگاهی و تجربه کافی در زمینه مورد نظر دارند، همه نویسندگان یا مترجمان نمی‌توانند متن‌های تخصصی را ترجمه کنند، برای مثال متن‌های پزشکی، حقوقی و … نیاز به مترجمان زبده و متخصص دارند که با توجه به میزان تخصصشان درخواست دستمزد تولید محتوا بیشتری دارند.

تخصصی بودن محتوای مقاله متنی

برای نوشتن در هر زمینه تخصصی، نویسنده باید تا میزان زیادی در زمینه مورد نظر، دانش قابل پذیرشی داشته باشد، مثلا نویسنده‌ای که در زمینه جراحی زیبایی یا دریافت ویزا هیچ اطلاعی ندارد، قطعا نمی‌تواند محتوای خوبی ارائه بدهد. در بعضی از شرکت‌های تولید محتو، سفارش‌های هر نویسنده بر اساس رشته تحصیلی، تخصص و … به آن‌ها واگذار می‌شود از این رو هزینه‌های این نوع محتوا نیز کمی بیشتر از سایر انواع آن است.

رپورتاژ بودن مقاله متنی

همه تولیدکنندگان محتوا، رپورتاژنویس نیستند و تنها بعضی از نویسنده‌ها این توانایی را دارند که پس از بررسی یک مجموعه، محصول یا خدمت، متنی تولید کنند که قابل انتشار در کانال‌های تبلیغاتی باشد و کاربران دیگر کانال‌ها را برای خرید محصول، بازدید از سایت با دریافت خدمت ترغیب و قانع کند. قیمت بالای رپورتاژ‌ها به همین دلیل است.

تولید محتوا به انگلیسی و زبان‌های دیگر

در حال حاضر تنها شرکت‌های اندکی تولید محتوا به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند، چرا که تعداد نویسندگانی که به این نوع متن‌ها تسلط داشته باشند، بسیار اندک است، چرا که تولید محتوا به زبان انگلیسی مستلزم تسلط حرفه‌ای نویسنده یا مترجم به این زبان یا زبان‌های دیگر است. علاوه بر این که تولید این نوع محتوا نیاز بهصرف زمان و انرژی بسیاری است. با توجه به زحماتی که صرف تولید محتوا انگیسی می‌شود بنابراین داشتن قیمت بیشتر برای محتوای انگلیسی چندان غیر طبیعی نیست.

حرف آخر

تمام تفاصیلی که در بالا ارائه دادم همه برای این است که ذهنیت کلی در مورد عوامل تعیین کننده تعرفه تولید محتوا داشته باشید. حال سوال اصلی این است: حداقل و حداکثر هزینه تولید محتوا چقدر است؟ تعرفه تولید محتوا معمولا به صورت لغتی حساب می شود و بین لغتی 20 تا 100 تومان متفاوت خواهد بود.

به نظر شما چه قیمتی برای تولید محتوا عادلانه است؟

منبع

ارسال کامنت

داود خانی

عاشق برنامه نویسی سمت سرور و سئو سایت، متخصص گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و گوگل تگ منیجر