Banner image

محتوای ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست ؟

گرد آوری و تالیف:
محتوای ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست ؟

محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یکی از راههای مختلف ارائه‌ی محتوا است؛ که اگر دارای ایده، طرح و ساختار خوبی باشد. که به بهترین نحو اجرا و ارائه‌ شود، می‌تواند از دیگر شیوه‌های تولید محتوا به مراتب اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

به طور کلی منتشر شدن روزانه 14 میلیارد ویدیو در دنیا به تنهایی بیانگر اهمیت، اثر و فایده‌ی ویدیو است.

مزایای محتوای ویدیویی

حال این اثرات و فواید کدامند که می‌توانند ویدیو را از دیگر شیوه‌های ارائه‌ی محتوا مجزا کنند:

نکته نخست تلفیق تصویر، صدا، حرکت و متن در ویدیو است. در یک ویدیو هم به صورت سمعی و هم بصری به مخاطب پیام منتقل می‌شود، این باورپذیری مخاطب را بالا می‌برد و نیز به پیام منتقل شده اعتبار بیشتری می‌بخشد.

سرعت انتقال پیام در ویدیو منحصر به فرد است، مخاطب با صرف زمان کمتری نسبت به دیگر اشکال محتوا اطلاعات بیشتر، مفید‌تر و نیز جذاب‌تری را دریافت می‌کند. در این باره گفته شده است که یک دقیقه ویدیو بیشتر از یک میلیون واژه اثر می‌گذارد.

یک ویدیو می‌تواند منتقل کننده یک سلسله پیام به صورت سیستماتیک باشد. در یک ویدیو می‌شود یک داستان را تعریف و به صورت سمعی بصری بازسازی کرد.

جزئیات قابل بیان در یک ویدیو به مراتب بیشتر از تمام اشکال تولید محتوا است. این جزئیات علاوه بر اینکه اطلاعات دقیق‌تری به مخاطب می‌دهند و آگاهی او را در زمینه مورد نظر بیشتر می‌کنند، قدرت تصور مخاطب را نیز بالا می‌برند.

مزیت دیگر را شبکه جهانی یوتیوپ که اساس آن به اشتراک گذاری فیلم است، به ارمغان می‌آورد. چنین شبکه‌ای این امکان را فراهم می‌کند تا محتوایی که از طریق ویدیو تولید شده است، در نتایج اولیه‌ی جست‌ و‌ جو قرار گیرد و به علاوه رنک بیشتری را به خود اختصاص دهد.

در یوتیوپ، برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر یک میلیارد کاربر آن حتی افرادی که عضو یوتیوپ نیستند می‌تواند ویدیوهای موجود در نتایج جست‌و‌جوی گوگل را مشاهده کنند و این مزیت خوبی برای تولید کنندگان محتوای ویدیویی است.

به علاوه ویدیو را می‌توان درسایت، وبلاگ، پیام‌رسان‌های فوری و تمام شبکه ‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشت.

نکته حائز اهمیت دیگر قدرت تعامل‌برانگیز ویدیوهاست که بسیار بیشتر از متن و دیگر اشکال محتواست،؛ چرا که هرچقدر هم ما نویسنده‌ی زبده‌ایی باشیم باز هم احتمالش هست مخاطب با نوشته ما ارتباط خوبی برقرار نکند و نتوانیم واقعیت را آنگونه که هست توصیف کنیم.

مثلا هرگز نمی‌توان یک شرکت، یک کارخانه و یک دفتر کار را همانگونه که هست توصیف کرد اما می‌توان آن را به خوبی به تصویر درآورد تا مخاطب با ما احساس یکی بودن کند.

مخاطب با ویدیو ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و خود را در صحنه تصور می‌کند؛ و این یعنی تجسم برند و محصول و احساسی که مخاطب به آن دارد.

برخی آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌ها در هیچ متن و عکسی نمی‌گنجند و تنها از طریق ویدیو امکان پذیر هستند. مخاطب باید مرحله به مرحله و با تمام جزئیات در جریان کار قرار گیرد تا به بطن موضوع پی‌ببرد.

نکته آخر و مهم، اعتماد است. درصد جلب اعتماد مخاطب در ویدیو بسیار بیشتر از دیگر شیوه هاست. مثلا درباره ضد آب بودن یک گوشی هرچقدر هم متن بخوانیم یا عکس ببنیم تا با چشمان خود نبینیم باور نمی‌کنیم.

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ همان تبلیغات ویدیویی یا Video Marketing است که یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی به حساب می‌آید. در این روش از بازاریابی اینترنتی از فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود.

در ویدیو مارکتینگ، بازاریاب‌ها به دنبال تولید یک فیلم چند دقیقه‌ای هستند که با اهداف زیر تولید شده‌اند:

  • به معرفی کامل یک کسب و کار بر اساس نقاط ضعف و قوت پرداخته می‌شود.
  • در زمینه آموزشی تولید شده و یک محتوای ویدئو آموزشی مانند آموزش دیجیتال مارکتینگ در آن پرداخته می‌شود.
  • به معرفی نحوه استفاده از یک ابزار خاص یا خدمات پرداخته می‌شود.
  • به معرفی یک محصول و طریقه استفاده از آن پرداخته می‌شود.
  • یا هر چیز دیگری که از طریق ویدئو بتوان یک محتوا را به هر هدفی برای مخاطب تولید کرد.

انواع ویدئو مارکتینگ

ویدئوها ممکن است فیلم یا سخنرانی باشند که می توان آنها را به چندین دسته تقسیم بندی کرد:

1-ویدئوهای آموزشی

زمانی که شرکت یک محصول جدید را وارد بازار می کند، استفاده و کار با محصول جدید برای مصرف کننده مشکل می شود. بنابراین شرکت تصمیم می گیرد با تهیه یه ویدئوی آموزشی کوتاه، نحوه کار با محصول را برای مشتریان خود شرح دهد.

در ویدئوهای آموزشی یک نفر محصول جدید را مرحله به مرحله استفاده و نحوه کار با آن را آموزش می دهد.

2-ویدئوهای تبلیغاتی

در صورتی که مدیران شرکت قصد معرفی محصولات فعلی و گذشته شرکت را داشته باشند و یا بخواهند در رابطه با خدمات شرکت خود با مشتریان و مصرف کنندگان صحبت کنند، ویدئوهای تبلیغاتی تهیه می کنند.

در این نوع ویدئوها، جملاتی که استفاده می شود، به صورت توصیفی هستند.

3-ویدئوهای علمی

در ویدئوهای علمی هدف اصلی شرح یک مقاله یا مطلب به صورت گفتاری است. به طوری که تحقیق و پژوهش در رابطه با یک محصول در قالب یک فیلم کوتاه تهیه و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

4-ویدئوهای سخنرانی

زمانی که مدیران شرکت قصد ارتباط با مشتریان خود را داشته باشند، سعی می کنند صحبت های خود را به صورت یک فیلم ویدئویی تهیه و در وب سایت بارگذاری کنند. ویدئوهای سخنرانی می تواند جنبه تبلیغاتی، علمی و یا معرفی محصولات را داشته باشند.

علت اهمیت ویدئو مارکتینگ

خواندن مطالب و محتوا گاهی طولانی و خارج از حوصله کاربران است. به همین دلیل تهیه یک فیلم کوتاه می تواند در تشریح مطالب کمک کند.

از سوی دیگر ویدئو مارکتینگ حجم بیشتری را در سایت اشغال می کند که برای موتورهای اهمیت بیشتری دارند.

مزایای ویدئو مارکتینگ

  1. شرح و توصیفات به طور مختصر و بدون ابهام
  2. جلب نظر کاربران و در نتیجه افزایش تعداد بازدیدکننده های وب سایت
  3. کاهش احتمال کپی برداری محتوا توسط سایر وب سایت ها
  4. انتشار ویدئو در شبکه های مجازی و در نتیجه تبلیغات بدون پرداخت هزینه بازاریابی
  5. آشنایی کامل مشتریان با محصولات و خدمات شرکت
  6. تاثیرگذاری بیشتر ویدئوها بر کاربران و افزایش اعتبار شرکت به شرط حرفه ای بودن

معایب ویدئو مارکتینگ

  1. فیلم ها تنها یک بار تولید می شوند و به همین دلیل باید در تولید آنها نسبت به محتواهای نوشتاری حساسیت بیشتری به خرج داد.
  2. تولید ویدئوها برای بارگذاری در وب سایت با هزینه زیادی همراه است.
  3. تولید محتوا به صورت ویدئویی نیازمند تخصص و به کارگیری تکنیک های خاصی است که از عهده هر کسی ساخته نیست.
  4. تولید ویدئوها نسبت به محتوای نوشتاری به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارند.
  5. برای تهیه ویدئوها به وسایل فیلمبرداری پیشرفته نیاز است.
  6. برای تشریح فیلم به گوینده با صدای گوش نواز نیاز است.
  7. عده زیادی از کاربران به دلیل حجم بالا و سرعت کم اینترنت تمایل زیادی برای دانلود کردن ویدئوها ندارند.
  8. گاهی قرار دادن فیلم ها موجب بالا رفتن حجم وب سایت و کاهش سرعت لود شردن صفحات می شود.

تکنیک های اصولی در ویدئو مارکتینگ

  • انتخاب عنوان مناسب برای ویدئو ها
  • تهیه ویدئوهای مفید و مختصر و با حجم کم
  • استفاده از موسیقی و گوینده برای تشریح ویدئو
  • صرف وقت کافی برای تهیه ویدئو کامل و مطلوب
  • استفاده از آرم و لوگوی محصولات در انتشار ویدئوها
  • قرار دادن آدرس و شماره تلفن شرکت در ویدئوها
  • استفاده از دوربین های با رزولوشن بالا برای تهیه ویدئوها
  • استفاده از شبکه های اجتماعی برای انتشار بیشتر ویدئوها
  • ویرایش، اصلاح و ادیت ویدئوها با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و قرار دادن افکت ها برای جذابیت بیشتر ویدئوها

با استفاده از تولید محتوای ویدیویی و برجسته کردن نقاط قوت کسب‌و‌کار خود، می‌توانید نام تجاری خود را به طور مؤثرتری نسبت به تصاویر ثابت یا محتوای نوشته شده معرفی کنید.

در حقیقت، پست‌های ویدیویی 13٪ بیشتر از عکس نوشته دارای مخاطبین همراه با عکس‌العمل هستند. چند راه برای به اشتراک گذاشتن ارزش‌های شرکت خود از طریق ویدیو:

  • بازخوانی محتوای نوشته شده که برند شما را از هم جدا می کند(پوشش مطبوعاتی، پست‌های وبلاگ و… به فرمت ویدیویی برای وب سایتتان)
  • به اشتراک‌گذاری تجربیات کارمندان
  • اضافه کردن پست ویدیوی خود به بالای صفحه‌ی فیس‌بوک و توییتر
1) معرفی کردن شرکت در شبکه‌های اجتماعی

در سال 2018، برقراری ارتباط مداوم در رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهای نوین ضروری است. از آنجا که رسانه‌های اجتماعی بخشی از روال فعالیت‌های روزانه برای اکثر کاربران است، کسب‌وکار شما نیز نیاز به یک بخش دیجیتال برای کسب جذابیت واقعی در این شبکه‌ها دارد.

در اینجا برای تولید محتوای ویدیویی در این شبکه‌ها چند پیشنهاد برای شما داریم:

  • به اشتراک‌گذاری ویژگی‌های جدید و یا یک محصول با یک نام تجاری جدید
  • اعلام رویدادهای ویژه
  • استفاده از تبلیغات ویژه
2) آشنایی با نسخه‌ی آزمایشی محصول

در سال 2015، تحقیقات درباره‌ی شرکت‌ها نشان داد که تماشای یک ویدیو در مورد یک محصول 4 برابر بیشتر نسبت به خواندن همان اطلاعات درباره‌ی محصول است.

وجود ویدیوی تبلیغاتی علاوه بر ارائه‌ی یک درک از محصول شما، به مشتریانتان اعتماد بیشتری در مورد محصول و برندتان می‌دهد. شما می‌توانید از نکات زیر برای نسخه‌های آزمایشی ویدیوی خود استفاده کنید:

  • یک ویدیوی ساده اما با مفهوم تهیه کنید. به مشتری خود نشان دهید که محصول شما چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چطور می‌توان آن را به فروش رساند.
  • اهداف قبل و بعد محصول خود را برای بینندگان به اشتراک بگذارید.
3) نشان دادن تفکرات و ایده‌های خود

سعی کنید ویدیوهایی تولید کنید که آخرین بروزرسانی‌های صنعت را به نمایش می‌گذارد. این کار تخصص شما را در صنعتتان نشان می‌دهد. برای مثال فیس‌بوک، آخرین بروز رسانی‌های این شبکه اجتماعی را به اشتراک می‌گذارد.

این فیلم ها به بافر اجازه می‌دهد تا خود را به عنوان منبعی برای اطلاعات رسانه‌های اجتماعی معرفی کند و مخاطبان خود را نگه دارد.

4)استفاده از ویدئوهای آموزشی برای مخاطبان

از دیگر روش‌های مؤثر برای تولید محتوای ویدیویی در سال ۲۰۲۰ تولید ویدئوهایی آموزشی برای مخاطبان است. تولید ویدئوهای آموزشی به مشتریان و مشتریان بالقوه ارزش می‌دهد در حالی که همزمان محصول خود را هم معرفی می‌کنید.

برای بدست آوردن ایده در مورد چگونگی فیلم‌برداری می‌توانید به وبلاگ Peanut Blossom مراجعه کنید. در اینجا چند نکته برای آموزش وجود دارد:

  • با به تصویر کشیدن قسمتی از کسب‌وکار به بینندگان نشان دهید که چگونه می‌توانند از یک محصول جالب استفاده کنند.
  • راهنمایی های مربوط به محصول یا خدمات خود را ارائه دهید و ویدیوهایی را در جهت راهنمایی مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
5) دعوت‌نامه‌های ویدیویی رویدادها

برای دعوت از مخاطبان خود به شرکت در رویدادهای مختلف دعوت‌نامه‌های ویدیویی تهیه کنید. ارسال این نوع دعوت‌نامه‌ها به عنوان یک پیام منحصربه‌فرد از برند شما تعامل اثربخشی را با مخاطبان برقرار می‌سازد. چند روش برای استفاده از دعوت‌نامه‌های ویدیویی:

  • استفاده از تیزر حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و دعوت از مخاطبان برای شرکت در نمایشگاه
  • استفاده از ویدیوی معرفی کمپین‌های مختلف بازاریابی یا مسئولیت اجتماعی و دعوت از مشتریان برای شرکت در آن
6) جلب اعتماد با استفاده از توصیه‌نامه‌های مشتری

استفاده از یک فایل ویدیویی که در آن مشتری شما از تجربیات خرید و مزایای کسب شده به واسطه استفاده از محصولات و خدمات شما سخن بگوید، بسیار اثربخش‌تر از یک پاراگراف متنی و توصیه سربسته شما به سایر مشتریان است.

در ادامه ایده‌هایی برای استفاده از توصیه‌نامه‌های مشتری در تولید محتوای ویدیویی ذکر شده است:

  • به اشتراک‌گذاری ویدیوهای سریالی از نظرات مشتریان
  • تولید و انتشار ویدیو از یک مشتری خاص و نشان دادن مزایای محصول و خدمات شما
7) انتشار ویدیوهای فصلی مرتبط با کسب‌وکار شما

انتشار مستمر و منظم محتوا پایه و اساس رشد تعداد مخاطبان، افزایش نرخ تعاملات و همچنین نرخ تبدیل مخاطبان به مشتریان بالفعل است.

رویدادهای تقویمی مرتبط با کسب‌وکار شما یکی از روش‌های اثربخش برقراری ارتباط مستمر با مخاطبان است تا در تمامی لحظات در کنار آن‌ها باشید. چند راه برای بهره‌مندی از مزایای تمرکز بر رویدادهای تقویمی:

  • انتشار ویدیوهای مرتبط با رویدادهای تقویمی در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی
  • تهیه یک ویدیو از رویدادهای اجتماعی جامعه که با مرتبط با کسب‌وکار شماست. از طریق تمرکز بر هشتگ‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی
8) کسب اعتبار بیشتر از طریق سؤالات متداول ویدیویی

تحقیقات اخیر HubSpot نشان می‌دهد که 43 درصد مخاطبان، ویدیو را نسبت به محتوای ثابت ترجیح می‌دهند. استفاده از ویدیو برای پاسخگویی به مهمترین سؤالات مشترکی که مخاطبان شما در سر دارند، یکی از روش‌های ایجاد تصویر روشن و واضح از شما در ذهن مخاطب است.

با توجه به نرخ اثرگذاری ویدیو زمانی که شما مهمترین سؤالات مشتریان بالقوه خود را پاسخ بگوید به یادآوری برند خود در ذهن مخاطب کمک کرده‌اید و مخاطب را در مسیر محتوای مستمر و منظم قرار داده‌اید. روش‌هایی برای استفاده از ویدیو‌های سؤالات متداول:

  • تولید ویدیوهایی از سؤالات ماهانه مشتریان از تیم فروش و بازاریابی شما
  • تولید یک ویدیو از سؤالات مطرح شده مشتریان در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما

با استفاده از این ایده‌ها و سایر روش‌های مؤثر محتوا و بهره‌مندی از پلتفرم ویدیویی، می‌توانید کسب‌وکار خود را در سالی که پیش رو، توسعه دهید.

استراتژی بازاریابی ویدیویی خود را ساده و اثربخش تدوین کنید تا بتوانید از مزایای تولید محتوای ویدیویی در فرآیند بازاریابی محتوای خود بهره‌مند شوید.

بازاریابی ویدیویی چیست؟ چرا باید از بازاریابی ویدئویی استفاده کنیم؟

امروزه ویدیوها به جذاب‌ترین محتوای تبلیغاتی، رسانه‌ای و یا عمومی تبدیل شده‌اند که روز به روز جای خود را بیشتر در دل مردم و صاحبان برندها باز می‌کنند.

امروزه همه ما شیفته دیدن ویدیوها در هر زمینه جذاب هستیم و هر چه که به جلوتر پیش می‌رویم، محتوای جدیدتر و خلاقانه‌تری در ساخت ویدئو می‌بینیم.

ویدیوها و کلیپ‌ها بسیار سریع‌تر از انتظارات، در همه جا دنیا مانند ویروس شیوع پیدا کردند و اشخاص و برندها برای تاثیر گذاری بیشتر تبلیغات خود، به سمت استفاده از ویدیو مارکتینگ و بازاریابی ویدئویی روی آوردند تا پیام آن‌ها با تاثیر بیشتری در اعماق وجود بیننده رخنه کند.

بر اساس آمار هزینه‌ای که در سال ۲۰۲۰ صرف تبلیغات ویدیویی آنلاین شد از مرز ۳ میلیارد دلار عبور کرد که می‌توان گفت منحنی استفاده از ویدئو برای بازاریابی ویدئویی در همین سال‌ها بود که با شدت و قوت بیشتری رو به افزایش پیش رفته است.

آمارها نشان می‌دهند تا به امروز ویدیو مارکتینگ رشد بالاتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغات اینترنتی داشته است. این منحنی به قدری شروع به رشد کرد که تعداد بینندگان ویدیوی آنلاین به ۳۹۳ میلیون بیننده در سال ۲۰۲۰ رسید.

چرا باید از بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ استفاده کنیم؟

ویدیو مارکتینگ حرف اول و آخر را در دنیای مدرن تبلیغات می‌زند. در یکی از آمارهای ارائه شده در insivia.com که یک سایت مشاوره در زمینه برندینگ است، در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۴% ترافیک اینترنت صرف محتوای ویدیویی و تصویری شده است.

جالب است که بدانید نزدیک به ۳/۲ مصرف کنندگان ویدیو‌های کوتاه تر از یک دقیقه را ترجیح می‌دهند و ۶۵% از این قشر، بیشتر از ۴/۳ هر ویدیو را کامل نگاه می‌کنند و برای آن وقت می‌گذارند.

پس اگر بتوانید به صورت خلاقانه تبلیغ یا معرفی محصولی را از طریق بازاریابی ویدئو انجام دهید، مطمئن شوید که در کمتر از شصت ثانیه آن را جمع بندی خواهید کرد. در غیر این صورت به احتمال زیاد بیننده از ویدیو شما خسته خواهد شد.

بر همین اساس شاید بتوان گفت که عمده دلیل استفاده از بازاریابی ویدئویی می‌تواند یکی از دلایل زیر باشد.

۱- ویدیو طرفداران بیشتری دارد

تا به امروزه روش‌های مختلفی برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده است که شامل موارد زیر هستند و هر یک به دلیل خاصی ارتباط موثر با کاربر را ندارند.

  1. متنی: در این روش مخاطب صرفا با محتوای متنی روبه‌رو است. از آنجایی که بیشتر افراد وقت و حوصله خواندن محتوای طولانی را ندارند، بیشتر به دنبال روش بهتری خواهند بود.
  2. تصویری: در این روش می‌توان از طریق تصویر یا اینفوگرافیک پیغام را به مخاطب انتقال داد. اما از آنجایی که خلاقیت در این روش بسیار مورد اهمیت است و از سوی دیگر به دلیل اینکه ممکن است همه افراد یک برداشت را از محتوا نداشته باشند زیاد کارآمد نیست.
  3. صوتی: در این روش می‌توان از طریق صوت یا پادکست پیغام را به مخاطب انتقال داد. اما در این روش هم چون صرفا محتوا شنیداری است و با تصویر روبه‌رو نیستید کاستی‌هایی در آن احساس می‌شود. این نوع محتوا برای هر چیزی کاربردی نیست.
  4. ویدئویی: در این روش شما چندین مدل قبل را می‌توانید با هم تلفیق کرده و پیغام خود را در بهترین شرایط ممکن به کاربر انتقال دهید. محتوای متنی شما درست همان چیزهایی هستند که در ویدیو به آنها پرداخته می‌شود. تصویر هم که به صورت ثابت در کل زمان مشاهده ویدئو در جریان است و ابعاد گسترده‌ای از موضوع را پوشش می‌دهد. صوت هم که همزمان با تصویر در حال پخش است. بنابراین می‌توان ارتباط عمیق‌تر و موثرتری با مخاطب برقرار کرد.

شما کدام یک از روش های فوق را می‌پسندید؟

۲- ویدیو در سئو سایت موثر است

یکی از روش‌های بهینه سازی سایت و سئو سایت افزایش نرخ کلیک(CTR) و به حداقل رساندن میزان بانس ریت است. استفاده از ویدئو می‌تواند هر دو این ویژگی را برای سایت به ارمغان آورد.

به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توان ویدئو را در رسانه‌های مختلفی نظیر توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و… نشر داده و مخاطب را به وبسایت هدایت کرد.

از آنجایی که محتوا نیز به صورت ویدئویی است و بیشتر کاربران محتوا را از ابتدا تا انتها(بر اساس کیفیت ویديو) مشاهده می‌کنند مدت زمان ماندن در سایت افزایش یافته و باعث بهبود بانس ریت سایت نیز خواهد شد.

همین دو مسئله دست به دست هم داده و سایت شما را به عنوان یک سایت موثر برای گوگل معرفی خواهد کرد. اگر به موضوع رتبه بندی الکسا هم حساسیت داشته باشید، همین مسئله باعث بهبود رتبه بندی سایت نیز خواهد شد.

۳- ویدیو ارتباط بهتری با مخاطب برقرار میکند

امروزه به دلیل کمبود وقت افراد زمان کافی برای خواندن متن‌های طولانی را ندارند. علاوه بر این استفاده از محتوای متنی یک روش یک طرفه است که ارتباط صرفا به صورت چشمی در آن برقرار می‌شود.
اما در حالتی که از ویدئو استفاده می‌کنید ارتباط به صورت چشمی و شنوایی است که همین مسئله باعث می‌شود تاثیر بهتری رو مخاطب بگذارد. از سوی دیگر مخاطب در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه گیری محتوا خواهد رسید.

۴- جای خلاقیت در ویدیو به شدت بالاست

یک محتوای متنی را در نظر بگیرید که شامل ۳۰۰۰ کلمه است. در چنین محتوایی نویسنده سعی می‌کند تا به بهترین شکل از نظر سئو و همچنین برقراری ارتباط با مخاطب محتوایی را تولید کنید.

برای اینکه بتواند محتوای جذابی تولید کرده و خلاقانه عمل کند؛ نهایتا شاید بتوان از ابزاری مثل استفاده از تصاویر جذاب و استفاده از صوت به محتوا جان بخشد.

بقیه خلاقیتی که خرج خواهد داد در روش نگارش و تولید محتوا است و کاملا به خلقیات و ایده نویسنده برای ارتباط با مخاطب برمی‌گردد.

اما زمانی که همین محتوای متنی بر بستر ویدئو پیاده سازی شود می‌توان از طریق روش‌های مختلفی مثل پخش موسیقی در بخش‌هایی از ویدئو، استفاده از تیزر در ابتدا و انتهای ویدئو، زیرنویس کردن ویدئو برای افراد ناشنوا و خیلی از روش‌های دیگر را در یک ویدئو پیاده سازی کرد که شاید بتوان پیام را در ۲ دقیقه به صورت کامل به مخاطب انتقال داد.

۵- بازگشت هزینه در ویدیو عالی است

یکی از دلایلی که باعث شده کسب و کارها علاقه کمتری نسبت به بازاریابی ویدیوی نشان دهند، نیاز به مهارت در ساخت فیلم و هزینه بر بودن این روش است.

در واقع کسانی که قصد فعالیت در این حوزه را داشته باشند، باید آشنایی حداقلی با نحوه تولید فیلم یا حتی انیمیشن داشته باشند؛ چرا که استفاده از این روش ضمن اینکه بیشترین تاثیر را دارد، نیاز به گذاشتن زمان بیشتر، هزینه بیشتر و خلاقیت بهتر است تا بتواند مفید واقع گردد.

پس برای اجرای بازاریابی ویدیویی، گام اول آموزش ساخت فیلم یا استفاده از شرکت‌های تولید کننده فیلم تبلیغاتی است.

اما برای اینکه بتوان از این مشکلات کاسته و با جرئت به سمت استفاده از ویديو برای بازاریابی پیش رفت، اگر از شرکت‌ها کمک بگیرید، کار شما بسیار ساده‌تر است.

اما اگر خود شما می‌خواهید فیلم بسازید، گام ابتدایی شما آموختن نحوه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی است.

طبیعتا با برداشتن گام اول، شما یک فیلم تبلیغاتی دارید که باید آن را به شیوه‌های مختلفی به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتری را جذب کنید.

در عین حال که این مشکلات را برای تولید یک ویدئو و بازاریابی از طریق آن دارید، بازگشت هزینه در آن نیز نسبت به سایر روش‌ها در بالاترین سطح ممکن قرار دارد؛ طوری که میتوان گفت بازگشت هزینه در آن به صورت تضمین شده است.

۶- آمار همچنان به سود بازاریابی ویدیویی است

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۷ توسط هاب‌اسپات منتشر شد، بیش از ۶۵ درصد کسب و کارها از بازاریابی ویدئویی استفاده کردند. پیش بینی که برای استفاده از ویدئو مارکتینگ شده این بود که تا سال ۲۰۱۹ این آمار به ۸۰ درصد خواهد رسید که همینطور هم شد.

اگر همینطور این روند ادامه داشته باشد و از طرفی زیرساخت لازم برای دسترسی سریع به ویدئو در تمام دنیا در دسترس باشد، می‌توان این انتظار را داشت که این آمار به بیش از ۹۰ درصد برسد.

در یک آمار دیگر که توسط فوربس انجام گرفت بیش از ۶۵ درصد کسانی که یک ویدیو را تا انتها مشاهده می‌کنند، در نهایت به وب‌سایت مورد نظر برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر یا مشاهده سایت با هر هدفی مراجعه می‌کنند.

آمار دیگری که با مطالعه روی فروشگاه‌های اینترنتی صورت گرفته نشان از این دارد که ۹۰ درصد این فروشگاه‌ها از بازاریابی ویدیویی برای معرفی محصولات یا نقد و بررسی آنها استفاده می‌کنند.

انواع روش‌های بازاریابی ویدیویی

بازاریابی از طریق ویدئو ابتدا از طریق تبلیغات تلویزیونی شروع شد و به مرور با به وجود آمدن اینترنت و پا گذاشتن سایت‌ها در این زمینه به بیشترین حد ممکن خود در این روزها رسیده است.

این موضوع به قدری رشد سریعی داشت که باعث به وجود آمدن سایت‌هایی مثل یوتوب، اینستاگرام، ویمئو و… شد که به صورتی تخصصی روی انتشار ویدیو فعالیت دارند و از طریق خود این ویديوها هم میتوان به معرفی کسب و کار و همچنین کسب درآمد پرداخت.

در ادامه به معرفی برخی از ایده‌های موفق در زمینه بازاریابی از طریق ویدیو می‌پردازم.

۱- رسانه‌های اجتماعی

استفاده از رسانه‌های اجتماعی روز به روز در حال بیشتر شدن است. هر یک از این رسانه‌ها با اهداف مختلفی ایجاد شدند. به عنوان نمونه توییتر که ابتدا به ۱۴۰ کاراکتر محدود بود و در سال ۲۰۱۸ به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافت، روی محتوای متنی تمرکز دارد.

اینستاگرام که در ابتدا روی تصاویر و ویدئوهای کوتاه تمرکز داشت امروزه پا را فراتر نهاده و انواع روش‌های دیگر را که بیشتر بر پایه ویدئو و تصاویر متحرک هستند منعطف کرده است، حتی به زودی شاید شاهد افزایش بیشتر مدت زمان ویدئوها با بیش از ۱ دقیقه باشیم که در حال رخ دادن است.

در هر صورت تمامی این رسانه‌ها با وجود اینکه روی یک روش خاص تمرکز کرده‌اند، اما در همه آنها استفاده از ویدئو فعال بوده و می‌توان برای بازاریابی ویدئو از آن استفاده کرد.

۲- پخش زنده

در این روش همراه کردن مشتریان و مصرف کننده با تاثیر بیشتری همراه خواهد بود. چرا که باعث جلب اعتماد بیشتر و ارتباط مستقیم و در لحظه با مخاطب خواهد شد. این روش به شما کمک خواهد کرد تا:

  • ارتباط مستقیم با آنها داشته باشید
  • به سوال‌های آن‌ها پاسخ بدهید
  • از یک محصول جدید رونمایی کنید
  • از امکان همراهی کردن یک مهمان یا چهره سرشناس در حین پخش زنده بهره‌مند شوید

شاید مهمترین ویژگی پخش زنده، واقعی بودن آن باشد. کنجکاوی مشتریان قبل از شروع پخش زنده، علاقه آنها را به دیدن آن افزایش خواهد داد و مدام این سوال در ذهن مخاطب وجود دارد که چه چیزی در انتظار اوست.

۳- ویدئوهای VR و ۳۶۰ درجه

این قابلیت امکان دسترسی و مشاهده را به صورت سه بعدی و چند بعدی خواهد داد. نامحدود بودن آن از نظر فضا و دید کامل ۳۶۰ درجه‌ای از همه ابعاد یک محصول، یک فروشگاه یا یک کافی شاپ، چیزی است که همه بیننده‌ها به دنبال آن خواهند بود.

این قابلیت به آن‌ها امکان این را می‌دهد که بدون نیاز به حضور فیزیکی و مشکلات ناشی از آن(ترافیک، جای پارک، از دست دادن زمان زیاد) به فروشگاه یا رستوران شما سر بزنند و همه چیز را حتی در دنج ترین و تاریک ترین گوشه‌های آن از نزدیک ببینند؛ به هر قسمتی که دوست دارند رفته و از هر نمایی که دوست دارند آن جا را ببینند.

این روش، تقریبا در بیشتر بازاریابی‌های آنلاین قابل استفاده است که به تازگی حتی با آن‌ها به ویدیوهای آموزشی و تمرینی نیز پرداخته می‌شود. کافی است دست به کار شده و با یک دید ۳۶۰ درجه مخاطبان خود را در کسب و کارتان میخکوب کنید.

۴- انیمیشن و موشن گرافیک

استفاده از کاراکترهای انیمیشن حتی بزرگسال‌ترین افراد را هم به وجد می‌آورد. در بازاریابی ویدیویی به این روش اگر بتوانید از خلاقیت بازگردانی مخاطب به دوران کودکی استفاده کنید، مطمئن باشید که بیش از ۸۰ درصد این افراد به مشتری شما تبدیل خواهند شد.

موشن گرافیک‌ها در حوزه ویدیو مارکتینگ به یک روند بسیار محبوب و کارآمد برای تبلیغات تبدیل شده است و همینطور یکی از بهترین راه‌های ساخت ویدیو یا محتوای ویدیویی برای معرفی، آموزش کار با اپلیکیشن‌ها، آموزش فعالیت داشتن در وب‌سایت‌ها، اینفو موشن و حتی برای معرفی محصولات فیزیکی و فروشگاه‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

به دلیل هزینه تولید کمتر نسبت به انیمیشن‌ها، از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده و حتی می توان گفت که در برخی موارد هزینه کمتری نسبت به ساخت ویدئو دارد.

بر اساس آماری که سایت میزبان ویدیویی Wistia در یکی از تحقیقات خود منتشر کرد، افراد ۲٫۶ برابر زمان بیشتری در وبسایت‌هایی که ویدیو دارند، صرف می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که موشن گرافیک باعث افزایش تعداد بازدید سایت و همچنین رتبه سئو سایت شود.

با وضعیتی که در زمینه بازاریابی با ویدئو در پیش است به نظر می‌رسد که نمی‌توان در برابر استفاده از بازاریابی ویدئویی مقاومت به خرج داد. حتی اگر از مخالفان سرسخت استفاده از این روش بازاریابی باشید، قطعا روزی خواهد رسید که از این مخالفت خود دست بردارید.

اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب درآیند صرفا ۱۰ درصد از کسب و کارها تا انتهای سال ۲۰۱۹ از بازاریابی ویدئویی استفاده نخواهند کرد.

اگر می‌خواهید از قافله عقب نمانید و در جرگه‌ی کسب و کارهایی درآیید که به نحو احسن از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند نباید چشم بر استفاده از بازاریابی ویدئویی ببندید.

منبع