لینک سازی چیست ومهمترین روشهای لینک سازی

وبلاگلینک سازی چیست ومهمترین روشهای لینک سازی
  • 2020-04-01 21:07:26

لینک سازی چیست ومهمترین روشهای لینک سازی

منظور از لینک سازی

لینک سازی یکی از مهم ترین اقدامات در پروسه سئو سایت است. اجرای این کار تا حدودی پیچیده و در عین حال پر ریسک است. در این مقاله قصد داریم تا مفهوم بک لینک را به طور کامل توضیح دهیم و اهمیت انجام را در بهبود رتبه سایت بیان کنیم.

با ارائه الگوریتم پنگوئن توسط گوگل، نظارت بر بک لینک سازی بیشتر شد و با وب سایت هایی که اقدام به خرید بک لینک های متعدد از وب سایت های بی کیفیت می کردند، برخورد شد.

تعریف جامع از لینک بیلدینگ

بک لینک ها در حقیقت لینک هایی هستند که از صفحات دیگر وب سایت ها به صفحاتی از دامنه ما داده می شوند. این لینک ها می توانند به یک متن و یا به یک تصویر داده شده باشند و کاربر را با کلیک بر روی آن به یکی از صفحات وب سایت ما وارد کند.

چرا باید لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

ساختار وب را به تار عنکبوت تشبیه می کنند زیرا تارهای عنکبوت همگی به هم متصل هستند و عنکبوت ها با استفاده از تارها به هر نقطه ای می روند حال اگر به هر دلیلی یکی از تارها پاره شود عنکبوت ها برای رفت و آمد به مشکل می خورند و مسیر دیگری را انتخاب می کنند.
ساختار گوگل نیز به همین صورت است خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها مسیر رفت و آمد خود را انتخاب می کنند و اگر صفحه ای لینک داخلی و خارجی نداشته باشد به معنی بن‌بست است. بن‌بست ها نه تنها از نظر گوگل مضر هستند بلکه باعث می شود کاربران هم از صفحه خارج شوند و شما به راحتی برای آن ها صفحه خروج یا Exit page ساخته اید.
با توجه به این توضیحات در نظر داشته باشید که اگر ساختار وب را به خود نگیرید گوگل در سایت شما به بن‌بست می خورد و این مسئله به سئو هر سایتی صدمه خواهد زد.
هر چه سایت شما از صفحات خروج (Exit Page) کمتری برخوردار باشد برای گوگل محبوب تر خواهید شد. با استفاده از انواع روش های لینک سازی داخلی و هم چنین لینک سازی خارجی بن‌بست ها را از سایت خود حذف خواهید کرد.

انواع لینک سازی داخلی

1. لینک سازی داخلی اتوماتیک

نوعی لینک بیلدینگ وجود دارد که در سیستم مدیریت محتوای  وردپرس با استفاده از افزونه ی Automatic SEO Links می توانید کلماتی را به عنوان کلمه‌ی کلیدی معرفی کنید و هر موقع در متن از کلمات کلیدی استفاده کردید به طور خودکار به صفحه ی هدف (landing page) لینک داخلی انجام شود.
هم چنین می توانید از برنامه نویس سایتتان بخواهید که این ویژگی را به راحتی برایتان کد نویسی کند. به طوری که هم مطالب مرتبط و هم محصولات مرتبط را بر اساس کلمات کلیدی موجود در محتوا به کاربران خود پیشنهاد دهید.
با این روش همه صفحاتی که کلمه کلیدی تولید محتوا را داشته باشند به یک صفحه هدف لینک خواهند شد و این موضوع باعث می شود کاربر هم با استفاده از این ویژگی با مطالعه هر مطلب بتواند مطالب مرتبط را هم مطالعه کند و در نتیجه زمان بیشتری نیز در سایت باقی خواهد ماند..

2. لینک سازی در داخل محتوا

اگر بدون افزونه و کد نویسی لینک بیلدینگ داخلی انجام شود به لینک های تولید شده در مقالات، (لینک سازی دستیِ داخلی) می گویند.
لینک هایی که خودتان می سازید و به دیگر مطالب مرتبط سایتتان لینک می کنید از جمله این لینک ها هستند که با استفاده از آن ها به کاربرانتان می فهمانید که در این حوزه اطلاعات بیشتری در سایت دارید که می توانند به آنها نیز مراجعه کنند. این نوع لینک بیلدینگ تأثیر بسیار خوبی بر روی گوگل و بازدید دیگر صفحات توسط کاربران دارد.

3. لینک سازی عکس ها

لینک سازی تصویری برای معرفی عکس و موضوع عکس ها به گوگل استفاده می شود و اگر از تگ Alt برای عکس ها استفاده کنید برای سئو سایت شما مفید است. تگ Alt کمک می کند که اگر کاربر شما به هر دلیلی نتوانست عکس را لود کند با استفاده از متنی که در این عکس به عنوان موضوع قرار داده اید متوجه شود که چه عکسی را نتوانسته مشاهده کند. دلیل اصلی استفاده از تگ Alt شناسایی عکس با عنوان وارد شده به گوگل است. مثلا اگر عکسی در رابطه با طبیعت در سایت بگذاریم و در Alt تصویر بنویسیم گردشگری در جنگل گوگل متوجه می شود که این عکس به چه چیزی اشاره دارد.
با این حال می توان گفت تأثیر لینک بیلدینگ با عکس به اندازه ی لینک سازی متنی نیست و شما صرفاً برای انجام موارد سئو داخلی (On Page Seo) باید برای متن ها لینک بیلدینگ انجام دهید.

4. لینک سازی در صفحه اول سایت

مهم ترین صفحه هر سایت، صفحه اصلی آن است. اگر صفحه اصلی سایت را صرفاً جهت افزایش درآمد و معرفی هر آنچه فقط برای شما سودآور است طراحی کنید و به فکر ارتباط برقرار کردن کاربر با سایت خود نباشید باعث نابودی سایتتان می شوید.

صفحه اصلی سایت شما از اهمیت و امتیاز بالایی برخوردار است و همین موضوع باعث می شود، لینک هایی که در صفحه اصلی سایت شما قرار می گیرد،‌ اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و رتبه صفحات لینک شده برای انکر تکست آن لینک در گوگل افزایش یابد.

صفحه اصلی سایت باید دارای دسته بندی مرتب و ساختار یافته باشد. مقالات، محصولات، درباره ما و تماس با ما، هر کدام نیازمند صفحه ای مجزا هستند که لینک های هر صفحه باید در هدر یا فوتر صفحه ی اصلی سایت قرار گیرد.

با توجه به این موضوع که در هر صفحه ی داخلی نیز هدر و فوتر سرجای خود ثابت هستند این گزینه ها همیشه در دسترس کاربر قرار خواهند داشت و از طرف دیگر نیز تکرار این بخش ها در دیگر صفحات باعث می شود اعتبار صفحه اصلی نیز متمرکز به لینک های داخلی محتوای آن شود.

5. لینک سازی در منو

کلمات کلیدی سایتتان را بررسی کنید اگر هر کلمه، صفحه هدف (Landing Page) مخصوص به خودش را ندارد، برای آن ها صفحه ای مجزا بسازید. لینک سازی در منوی سایت های فروشگاهی بسیار اهمیت دارد. بطور مثال سایت فروش موبایل باید در منو از کلمه ی کلیدی برندهای موبایل استفاده کرده باشد و عملیات سئو نیز روی این صفحات انجام شده باشد تا کاربر به راحتی به صفحه ی هدف مربوط به آن برند (Landing Page) وارد شود و برای سایت شما افزایش رتبه و بازدید داشته باشد. کلماتی که برای منو انتخاب می کنید روی سئو سایت نیز بسیار اهمیت دارند و گوگل به این کلمات توجه بیشتری نشان می دهد. زیرا این کلمات دقیقا کلماتی هستند که با درست انتخاب کردن و درست قرار دادن آن ها در منو بیشترین ورودی سایت خود را برایشان اختصاص خواهید داد.

لینک سازی خارجی چیست ؟

تصور کنید که قصد خرید محصول جدیدی که به تازگی به بازار آمده را دارید. بعد از این که وارد فروشگاهی می شوید، نماینده فروش آن برند به سرعت به توضیح در رابطه با آن محصول می پردازد تا شما را متقاعد کند که محصول مفیدی را برای فروش دارد.

ممکن است احساس کنید که آن شخص فقط قصد فروش محصولش را دارد و در خرید آن کالا هنوز هم دودل باشید. کافی است در همین زمان دوستی قدیمی ای از راه برسد و به شما بگوید این کالا را استفاده کرده و بسیار برایش مفید واقع شده است.
بدون شک تازه می توانید باور کنید که حرف های نماینده فروش در رابطه با آن محصول درست بوده و به آن کالا اعتماد خواهید کرد.
با این مثال می توانید بهتر معنی لینک سازی خارجی را درک کنید. موتورهای جستجو  با ورود به سایت شما مطالب شما را با دقت بررسی کرده است ولی هنوز به عنوان سایتی محبوب در نظرش قرار نگرفته‌اید مگر این که سایت، وبلاگ و یا ...که از امتیاز خوبی در نظر موتورهای جستجو  برخوردار است، شما را تأیید کند.

موتورهای جستجو  نیز به تایید دیگران بیشتر از توضیح خودتان اهمیت خواهد داد.
با افزایش تعداد تأییدهایی که از طرف سایت های دیگر می‌گیرید بیشتر و بیشتر در نظر گوگل محبوبیت پیدا می کنید.
آنچه در محبوب شدن سایت مشکل است این است که کاربران زیادی به صورت طبیعی شما را به یکدیگر پیشنهاد نخواهند داد و این مسیر با سرعت بسیار کمی پیش خواهد رفت.
به همین دلیل است که سئو کاران به تولید بک لینک به صورت مصنوعی می‌پردازند تا با تولید تعداد زیادی لینک های خارجی، سایت را با سرعت بیشتری به صفحه‌ اول موتورهای جستجو (SERP) برسانند.
با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که ایجاد محبوبیت مصنوعی از نظر الگوریتم پنگوئن گوگل تقلب بوده و اگر به سایت شما شک کند پنالتی خواهید شد.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل باعث می شود که با کلمه کلیدی انتخاب شده برای همیشه از صفحه ی موتورهای جستجو حذف شده و با سرچ کردن آن کلمه سایت برای کاربران هرگز نمایش داده نشود.

دریافت بک لینک و ریسک دریافت آن

حتما بسیار به گوشتان خورده که بک لینک ممکن است همه چیز را خراب کند، این کار تخلف است و … بله لینک سازی تخلف است! و تبادل لینک ممکن است روزی عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد اما انجام هر چیز راهی دارد.. نمیتوان پر بازده ترین عامل رقابت در گوگل را کنار گذاشت.

 9 نکته از مهترین روش های لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ

  • بک لینک گرفتن از سایت های معتبر

لینک گرفتن از سایت های همکار بهترین نوع بک لینک است ولی بسیار سخت؛ نیاز نیست حتما وبسایت ها همکار باشند مهم تر این است که سایت ها حتما معتبر و قوی باشند این موضوع را بدانید که هیچ وقت بک لینگ گرفتن از سایت های معتبر موجب پنالتی شدن شدن شما نمی شود. من همیشه می گویم جوری لینک بیلدینگ کنید که زمانی که در وبمستر بک لینک های خود را می بینید از کیفیت آن ها لذت ببرید.

  • اولین قدم لینک سازی گرفتن لینک از شبکه های اجتماعی است.

link bilding

تمامی شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی را مورد هدف خود قرار دهید و از آن ها که هم سایت های قوی و پر بازدیدی هستند و لینک گرفتن از آن ها آزاد است به عنوان بهترین مرجع لینک سازی خود استفاده کنید.

  • با ارزش بودن لینک های nofollow

لینک های nofollow

امروز حدود ۸۰ درصد لینک های که در فضای اینترنت وجود دارد nofollow هستند کنار گذاشتن آن ها بزرگ ترین اشتباه است در حالی که این لینک ها هستند که به لینک های follow شما هم معنا و اعتبار می دهند.

اگر ۱۰ لینک follow برای خود محیا کرده اید حتما ۲۰ الی ۳۰ لینک nofollow هم لازم است تا روند لینک سازی شما از نظر گوگل طبیعی به نظر برسند.

  • لینک سازی داخلی را فراموش نکنید.

صفحات سایت  خود را به یک دیگر لینک کنید این روش ساده ای است که اگر چه نمی توان از آن انتظار خیلی بالایی داشت ولی تاثیر آن هم انکار شدنی نیست و نتیجه آن مقداری زمان بر تر از لینک سازی خارجی است. فایده اصلی این کار نگه داشتن کاربر در وبسایت شما و همچنین کاهش درصد brounce rate در  سایت شماست که نتیجه آن برای شما مشهود است.

  • لینک سازی را مداوم و به مرور زمان انجام بدهید.

اگر یک روز سایت شما 1۰۰ بک لینک follow دریافت کند و سپس هیچ دریافتی بک لینکی نداشته باشد مشخص است که گوگل به وبسایت شما شک می کند. بیاید این کار را به مرور زمان انجام دهید.تا گوگل به سایت شما شک نکند.

  • از سایت های مثل .edu و .gov استفاده کنید.

این گونه وبسایت ها  بسیار مورد اطمینان گوگل هستند و اکثرا authority بالایی هم دارا هستند انتخاب های خوبی برای لینک بیلدینگ می باشند.

  • فروم ها و دایرکتوری ها و بلاگ ها

امر لینک بیلدینگ در فروم ها و دایرکتوری های خوب هم نتیجه نسبتا خوبی دارد می توانید به عنواع منبع به وبسایت خود لینک بدهید.

  • لینک سازی در شیکه های اشتراک ویدیو

وبسایت هایی که در آن ها می توانید ویدیو های کسب کار خود را به اشتراک عموم بگذارید مثل یوتیوب و آپارات و  علاوه بر اینکه مرجع خوبی برای تبلیغات کار وبسایت شما باشند، بک لینک های با کیفیتی هم برای شما محیا می کنند.

  • لینک با کلمه کلیدی سایت

بهترین لینک بیلدینگ با کلمه کلیدی اصلی شماست اگر برای شما مقدور بود سعی کنید حتما با کلمه اصلی خود به سایت لینک بدهید.

اشتباهات در ساخت بک لینک

برخی از مدیران وب سایت ها برای افزایش رتبه سایت خود در کمترین زمان ممکن، اقدام به خرید بک لینک می کنند.

این کار نه تنها ریسک لینک بیلدینگ در وب سایت های بی کیفیت را افزایش می دهد، بلکه تعداد بالای لینک بیلدینگ در زمان کوتاه از لحاظ گوگل غیر طبیعی بوده و باعث جریمه شدن وب سایت و اسپم شدن آن خواهد شد.

هرچه تعداد بک لینک های یک سایت بیشتر باشد، آن سایت رتبه بالاتری بدست خواهد آورد. اما باید به کیفیت لینک ها توجه ویژه داشت. یکی دیگر از اشتباهات رایج در لینک بیلدینگ، تبادل لینک است. بنابراین برای لینک بیلدینگ سعی در تبادل مداوم لینک با سایت های بخصوصی را نداشته باشید.

حرف آخر

لینک بیلدینگ مسیر رفت و آمد گوگل و کاربران به سایت شما می باشد. اگر می خواهید در سایتتان کاری کنید که کاربران از مطالبی که تهیه کرده اید نهایت استفاده را ببرند و همه ی مطالب شما بازدید خوبی داشته باشند، لینک بیلدینگ داخلی انجام دهید و اگر می خواهید به سرعت ایندکس شوید و گوگل مدام به سایتتان سر بزند لینک بیلدینگ خارجی انجام دهید.

 

 

ارسال کامنت