cannibalization در سئو چیست؟

وبلاگcannibalization در سئو چیست؟
  • 2020-01-16 17:54:14

cannibalization در سئو چیست؟

سوال : سلام من تو سایت خودم یک صفحه رو تو کلمه کلیدی (سئو چیست) بهینه کردم. در ابتدا رتبه خوبی داشت.

بعد شروع کردم با همین کلمه کلیدی داخل وبلاگ سایت یه مقاله گذاشتم .بعدش اتفاقی که افتاد این بود که رتبه سایتم تو اون کلمه افت شدیدی کرد نمی دونم چرا اینجوری شد ،  لطفا راه حل های خودتون رو ارائه بفرمایید؟

 پاسخ:

بدترین اتفاقی که می تواند برای وبسایت شما بیفتد این است که  دو صفحه از وبسایت شما در نتایج گوگل با کلمه کلیدی یکسان  قرار بگیرد.و می تواند بیزینس شما را نابود کند.اکثر کسانی که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می کنند. شناخت درستی ازkeyword cannibalization ندارند.
به همین دلیل زمانی که به متخصصان سئو مراجعه می کنند یکی از ایراداتی که از آن ها گرفته می شود این است که چرا به یک موضوع چندین بار پرداخته اند.
ما در این مقاله به شما کیورد کنیوبالیزیشن را توضیح میدهیم و تاثیز مخربی که می تواند در سئو سایت شما داشته باشد و راه های شناسایی و رفع ان را به شما می گوییم .
ما به شما قول می دهیم بعد از خواندن این مقاله درک درستی از کیورد کنیوبالیزیشن داشته باشید.

keyword cannibalization چیست؟

keyword cannibalization چ

داشتن چندین پست برای هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی یکسان با یکدیگر رقابت نمی کنند! در حقیقت ، این یک موضوع بسیار متداول است و تقریبا هیچ وب مستری از آن آگاهی ندارند.

چرا کنیبالیزیشن کلمه کلیدی برای سئو مضر است؟

اگر کلمات کلیدی خودتان را مشابه انتخاب کنید، مانند این است که برای رتبه بندی در نتایج گوگل با خودتان رقابت کنید. بگذارید اینطور بگویم شما دو مقاله با موضوع مشابه در سایتتان منتشر کرده اید، گوگل قادر نیست تشخیص دهد کدام مقاله برای یک جستجو خاص باید رتبه بالاتری داشته باشد. و درنتیجه هر دو احتمالا رتبه پایین تری میگیرند.

در پلاگین یواست سئو، آنالیزور سئو زمانی که مقاله را برای یک عبارت کلیدی کانونی بهینه سازی می‌کنید که در گذشته از آن استفاده کرده اید به شما هشدار می دهد.

اما، کنیبالیزیشن کلمه کلیدی در حالتی که مقالاتی منتشر کرده اید که کلمات کلیدیشان کاملا یکسان نیستند اما مشابهند نیز رخ می دهد. به عنوان مثال، سایتی دو مطلب در ارتباط با اینکه خوانایی متن در رتبه بندی تاثیر می گذارد یا نه منتشر کرده است. مطلب اول با عبارت کلیدی “آیا خوانایی در رتبه بندی موثر است” و مقاله دوم با عبارت کلیدی “فاکتور رتبه بندی خوانایی” بهینه شده اند. این مقالات عبارات کلیدی کمی متفاوت دارند اما همچنان بسیار شبیه به هم هستند. برای گوگل تشخیص اینکه کدام مقاله مهم تر است کار سختی است. و در نتیجه هر دوی مقالات رتبه پایین می گیرند.

چگونه آن را تشخیص دهیم؟

بررسی اینکه آیا سایت شما با مشکل کنیبالیزیشن مواجه است یا نه، نسبتا آسان است. شما باید از طریق گوگل، سایتتان را برای هر کلمه کلیدی که گمان می کنید ممکن است نتایج چندگانه داشته باشد جستجو کنید. جستجو در گوگل بصورت site:domain.com “keyword” پاسخ راحتی به این سوال است که آیا سایت شما با مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی مواجه است یا خیر.

حل مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی با لینک سازی داخلی

شما می توانید با ایجاد یک ساختار لینک داخلی مناسب، به گوگل کمک کنید تشخیص دهد کدام مقاله مهم تر است. بدین منظور باید از پست هایی با درجه اهمیت کمتر به پست هایی که برای شما مهم تر هستند لینک دهید. به این ترتیب گوگل می تواند از طریق بررسی لینک ها تشخیص دهد شما می خواهید کدام مقاله رتبه بالاتری در موتورهای جستجو داشته باشد.

ساختار لینک سازی داخلی سایت شما می تواند بخشی از مشکلات کنیبالیزیشن کلمه کلیدیتان را حل کند. شما باید به این فکر کنید که کدام مقاله برایتان بااهمیت تر است و از مقالات با درجه اهمیت کمتر به مقالات مهم تر لینک دهید.

ترکیب کردن مقالات

در بسیاری از موارد، بهترین راه برای حل مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی، این است که مقالات را ترکیب کنید. ابتدا مقالاتی که بر روی عبارت جستجوی مشابهی تمرکز دارند را بیابید. اگر دو مقاله اساسا داستان مشابهی را بیان می کنند و مخاطب یکسانی را جذب می کنند، باید ترکیبشان کنید. مقاله جذاب جدیدی بنویسید و آن دو مقاله را ترکیب کنید. این کار واقعا به رتبه بندی شما کمک میکند (گوگل محتوای طولانی که خوب نوشته شده باشد را دوست دارد.) و مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدیتان نیز رفع می شود. در پایان شما یکی از دو مقاله را حذف کرده و دیگری را تطبیق می دهید. و هرگز فراموش نکنید: تنها حذف کردن مقاله کافی نیست؛ اطمینان حاصل کنید که پست حذف شده به مقاله جدید ریدایرکت شده است.

ترکیب کردن مقالات،keyword cannibalization چیست

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد کنیبالیزیشن به رقابت چندین صفحه یک وبسایت برای کلمه کلیدی یکسان یا بسیار مشابه اشاره دارد. این مشکل به پتانسیل SEO صفحات وبسایت آسیب می رساند. وقتی بیش از یک صفحه دارای عبارت کلیدی مشابه یا یکسان باشند، موتور‌های جستجو نظیر گوگل دچار سردرگمی شده و در فهمیدن اینکه کدام صفحه باید رتبه بالاتری داشته باشد دچار مشکل می‌شوند و صفحات رتبه پایین تری میگیرند.

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی پدیده ی بسیار مهمی در حوزه سئو است که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود و به ویژه برای وب‌سایت‌های بزرگ با سابقه‌ی فعالیت چندین ساله بیشتر رخ می‌دهد. با این وجود راهکارهای بسیار ساده‌ای برای شناسایی و رفع این مشکل وجود دارد که در این مقاله به آن ها پرداختیم. امیدوارم از مطالعه این مقاله بهره لازم رو برده باشید و خوشحال میشم نظرات خودتون رو با مجموعه ویدونا به اشتراک بزارید.

 

ارسال کامنت