محتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟

وبلاگمحتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟
  • 2020-02-02 20:12:55

محتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟

محتوای تکراری یا Duplicate Content محتوایی است که بیش از یکبار در وب‌سایت منتشر می‌شود. زمانی که تعداد زیادی محتوای کاملاً یکسان در یک وب‌سایت وجود داشته باشد، تصمیم گیری برای موتورهای جستجوگر کمی دشوار خواهد شد. در این شرایط موتور جستجوگر نمی تواند تصمیم بگیرد کدام نسخه از محتوا مرتبط با کوئری جستجو است.

برای آنکه کاربران تجربه کاریری بهتری داشته باشند، موتورهای جستجوگر به ندرت محتوای تکراری را نشان می دهند و مجبور هستند از میان نسخه های موجود، نسخه اصلی (یا نسخه بهتر) را بیابند و در اختیار کاربران قرار دهند.

درست است که وجود محتوای تکراری، وب‌سایت را به گوگل پنالتی دچار نمی‌کند، اما می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر روی رتبه‌ی وب‌سایت شما داشته باشد.

محتوای تکراری - Duplicate Content

سه مشکل عمده ای که محتوای تکراری برای موتور های جستجو ایجاد می کنند شامل موارد زیر هستند:

سرچ انجین ها نمی توانند تشخیص دهند که چه نسخه ای را باید ااز نتایج جستجو حذف کنند یا برای کابران نشان دهند.

سرچ انجین ها نمی توانند تشخیص دهند که کدام یک از معیار های مرتبط با لینک همانند اتوریتی،انکر تکست و… را به یک صفحه اختصاص دهند یا آن را بین نسخه های متعدد محتوا تقسیم نمایند.

سرچ انجین ها نمی دانند چه نسخه ای را باید برای یک درخواست جستجو، رتبه بندی نمایند.

البته در اکثر مواقع خزنده های گوگل وقتی با محتوای تکراری و یکسان در چندین سایت رو به رو می شوند ،آدرس معتبرترین سایت و آن مطلبی که در تاریخ قدیمی تری انتشار یافته است را نشان می دهند و بقیه لینک های موجود را از دید کاربران جستجو کننده پنهان می کند.

محتوا های تکراری به چه شیوه‌های به وجود می‌آیند؟

محتوای تکراری معمولاً به دو دلیل به وجود می‌آید:

عامل انسانی: منظور از عامل انسانی همان روشی است که در آن محتوای سایت ها به صورت عمدی از یک سایت در سایتی دیگر کپی میشوند مثل:

  • سایت های دیگری که محتوای شما را کپی میکنند
  • کپی کردن محتوا از سایت های دیگر
  • لندینگ پیج های صفحاتی که در گوگل ادز هستند

عامل غیرانسانی: منظور ما از عامل انسانی، مشکلات و اختلالات فنی موجود در سایت است. این مشکلات فنی به طور کل شامل موارد زیر است:

  • نسخه www سایت با نسخه بدون www / نسخه HTTP با نسخه HTTPS
  • حرف کوچک و بزرگ در URL ها
  • صفحات INDEX .html و (Index.php)
  • فیلتر محصولات سایت های فروشگاهی
  • محتوایی که در چند دسته بندی وجود دارد
  • صفحات مخصوص برای تصاویر
  • صفحات مخصوص کامنت ها
  • سایت های چند زبانه
  • نتایج جستجو در داخل سایت

روش های برطرف کردن مشکل محتوای تکراری

استفاده از ریدایرکت ۳۰۱

در اکثر مواقع استفاده از تنظیم ریدایرکت ۳۰۱ از صفحه حاوی محتوای تکراری به صفحه اصلی بهترین روش برای مقابله با محتوای تکراری است.

 

محتوای تکراری یا Duplicate Content

استفاده از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال  یکی از تگ های مهم در سئو می‌باشد، و مانند ریدایرکت 301 قدرتمند می‌باشد با این تفاوت بزرگ که با این کد بدون ریدایرکت کردن کاربر ، به خزنده‌های گوگل آدرس صفحه اصلی را نشان می‌دهید و گوگل نیز فقط همان صفحه را ایندکس می‌نماید.

تولید محتوای جدید و تازه

تولید محتوای اختراع محتوا نیست بلکه می‌توان با رعایت یک سری اصول از قبیل:

محتوای جدید یا تازه می‌توانند برگرفته از دیگر سایتها باشد ولی موجب جریمه سایت شما نگردند، برای این کار باید اصول نگارشی و حق کپی‌رایت پیروی کنید.

متن یا پاراگرافی که به صورت نقل‌قول در سایت می‌آورید حتی اگر عیناً کپی باشد محتوای تکراری نخواهد بود، به شرطی که منبع آن را نیز ذکر کنید.

حقیقت هایی دردناک درباره ماهیت واقعی محتوای تکراری

  • محتوای تکراری هیچ ارزشی به سایت شما اضافه نمیکند
  • بر خلاف باور عموم، محتوای کپی تنها با ایجاد متن مشابه به وجود نمی‌آید
  • گوگل با دیدن چند محتوای مشابه، یکی را در صفحه نتایج نشان میدهد. این یعنی در صورت وجود محتوای تکراری در سایت شما، گوگل آن را ایندکس میکند ولی در نتایج یکی را نشان میدهد
  • گوگل هیچ جریمه ای برای محتوای کپی در نظر نگرفته است
  • مشکلات تکنیکال و فنی موجود در سایت رایج ترین دلیل ایجاد Duplicate Content است.
  • 25 تا 30 درصد محتوای اینترنت تکراری است!
نظر متخصصین سئو درباره Duplicate Content و رفتار گوگل نسبت به آن

وقتی صحبت از محتوای تکراری و نحوه رفتار گوگل با آن میشود، متخصصان سئو نظرات متنوعی به ما میدهند. برای اینکه با طیف گسترده ای از دیدگاه های مختلف درباره Duplicate Content آشنا شویم، در اینجا به بررسی نقطه نظرات کارشناس های سئو میپردازیم:

  1. «محتوای کپی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو است. شکل های مختلفی از محتوای کپی وجود دارد که شما باید حواستان به آن ها باشد چون حتی یک باگ کوچک تکنیکال در سایت شما میتواند باعث به وجود آمدن هزاران صفحه Duplicate در سایت شما شود.»
  2. وقتی 3 یا 4 نسخه مشابه از یک صفحه دارید، مثل این است که دارید با 3 یا 4 سایت دیگر برای کسب جایگاه مبارزه میکنید. این کار میتواند باعث میشود محتوای اصلی شما هم شانس زیادی برای کسب جایگاه نداشته باشد.
  3. اگر یک یا دو صفحه در سایت خود دارید که بخشی از محتوای آن از سایت های دیگر گرفته شده است، اصلاً جای نگرانی نیست. مشکل زمانی حاد میشود که مشکلات فنی و تکنیکال سایت شما هزاران صفحه کپی تولید میکند و شما روح تان هم خبر ندارد.
  4. اصلاً میدانستید که حدود 25 تا 30 درصد محتوای وب، کپی است؟ فقط اگر میزان Duplicate Content سایت شما زیاد است یا شما باید فکری برای آن بکنید یا گوگل خودش دست به کار میشود و این مشکل را برای شما حل میکند.

استفاده از نظرات متخصصان به دلیل اینکه بر اساس تجربه و آزمون خطا به وجود آمده، میتواند مانند قطب نما راه درست را به ما نشان دهد. در صفحه سئو چیست میتوانید با تعداد بیشتری از متخصصان سئو ایرانی و خارجی آشنا شوید و از نظرات متنوع آن ها برای پیشبرد پروژه های خود استفاده کنید.

ارتباط محتوای تکراری به cannibalization و نحوه رفع آن

یکی از مشکلاتی که بسیاری از سایت ها با آن دست و پنجه نرم میکنند، وجود صفحات با ماهیت یکسان است. مثلاً فرض کنید که در یک دسته بندی، 3 مقاله با عنوان «تست روانشناسی» داریم که با اینکه به موضوعات متفاوتی از تست روانشناسی پرداخته، ولی ماهیت همه آن ها یکی است. در این حالت میگوییم که cannibalization اتفاق افتاده.

این 3 مقاله از نگاه گوگل محتوای کپی در نظر گرفته میشوند و به دلیل اینکه دائم در حال رقابت با هم هستند، شانس پایینی برای کسب جایگاه دارند.

مهم ترین سوالات کاربران درباره محتوای تکراری یا Duplicate Content

در اینجا به مهم ترین و چالش برانگیز ترین سوالات کاربران درباره Duplicate Content میپردازیم تا دیگر هیچ نقطه ابهامی در این زمینه برای شما به وجود نیاید.

آیا محتوای کپی همیشه اجتناب پذیر است؟

گوگل به طور مستقیم اشاره کرده که تقریباً همه سایت ها دارای محتوای کپی هستند. مثلاً وقتی یک پاراگراف متن از کسی نقل قول میکنید، به طور ناخودآگاه دارید محتوای Duplicate تولید میکنید. پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که وجود محتوای تکراری در سایت به هر حال اجتناب ناپذیر است ولی موردی که باید نگرانتان کند این است که تعداد این محتوا از کنترل خارج شود و شما از آن بی خبر باشید!

چرا سایت هایی که از ما محتوا برداشتند بهتر از سایت ما جایگاه میگیرند؟

پاسخ کوتاه: احتمالاً گوگل محتوای شما را ایندکس نکرده.

پاسخ بلند: بعضی از سایت ها به دلیل نرخ بودجه پایین تر، دیرتر ایندکس میشوند. همین دیر ایندکس شدن باعث میشود تا گوگل به محض انتشار یک مقاله، آن را ایندکس نکند و در همین زمانی که صفحه جدید شما از دید گوگل پنهان مانده، سایت های دیگری محتوای شما را در سایت خود قرار میدهند. اگر سایتی که محتوای شما را کپی کرده، نرخ بودجه بهتری داشته باشد و سریع ایندکس شود، جایگاه سایت شما پایین تر از این سایت خواهد بود.

چرا بعضی از سایت هایی که محتوای کپی دارند افت نمی کنند؟

به عنوان مثال سایت های خبری از جمله سایت هایی هستند که محتوای خبری مشابه زیادی در آن ها مشاهده میشود. اما دلایل زیادی وجود دارد تا سایت هایی که محتوای کپی یا تکراری دارند در جایگاه بالا باقی بمانند. مهم ترین دلیل آن هم اعتبار دامنه بالا سایت های خبری است.

وقتی یک سایت نزد گوگل اعتبار خوبی داشته باشد و در کلمات زیادی جایگاه اول باشد، با قرار دادن Duplicate Content، گوگل به آن سایت شک نمیکند. اما لازم است اشاره کنیم که حتی این سایت های شناخته شده، در صورت تکرار این کار، توجه گوگل را به خود جلب میکنند.

چگونه به گوگل اثبات کنیم صاحب اصلی محتوا ما هستیم؟

بعد از انتشار هر مقاله، در پنل سرچ کنسول خود Request Indexing کنید. با این کار اگر تا حالا محتوای شما از چشم ربات های گوگل پنهان مانده، میتواند با ارسال درخواست ایندکس، ربات های گوگل را از محتوای جدید خود با خبر کنید.

روش های دیگر برای حل مشکل محتوای تکراری

  1. زمانی که در حال لینک سازی داخلی در سایت هستید، پایدار و یکپارچه عمل کنید. به عنوان مثال؛ اگر وبمستر تعیین کند که نسخه متعارف یا همان نسخه canonical یک دامنه به صورت example.com باشد، پس تمامی لینک های داخلی باید از این روش تبعیت کنند (به نبود www در ابتدای آدرس دقت کنید).
  2. در زمان لینک گرفتن برای صفحه خود دقت کنید که لینک به آدرس اصلی سایت داده شده باشد، نه به یکی از متغیرهای آدرس!
  3. به کار بردن محتوای مشابه در سایت خود را به حداقل برسانید. به عنوان مثال به جای اینکه یک صفحه در مورد "کفش برای آقایان" و یک صفحه دیگر برای "کفش برای بانوان" داشته باشید که 95% محتوای تکراری دارند، سعی کنید این صفحات را به یک صفحه واحد تبدیل کنید و تمامی اطلاعات مورد نیاز را در آن بگنجانید. همچنین، می‌توانید این صفحات را به گونه‌ای توسعه دهید که شامل محتوای مرتبط و مجزا برای هر URL باشد.
  4. با استفاده از گزینه noindex, follow، محتوای تکراری را از موتورهای جستجوگر حذف کنید. شما می توانید این کار را از طریق ربات متا یا وبمستر تولز انجام دهید.

نمونه کد Rel=Canonical

 

نمونه کد ربات متا

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید، داشتن محتوای تکراری در وب‌سایت می‌تواند به ضرر رتبه سایت شما در نتایج جستجو باشد. با استفاده از راهکارهای بالا می‌توانید به راحتی این مشکل را بر طرف سازید و رتبه خود را در نتایج جستجو ارتقا بخشید.

امیدواریم که خواندن این مقاله برایتان مفید بوده باشد. در صورتی که سوالی درباره محتوای تکراری و روش‌های رفع آن دارید، می‌توانید از قسما دیدگاه‌ها سوال خود را با ما مطرح کنید.

منبع

 

ارسال کامنت