گوگل ادز

وبلاگگوگل ادز
  • 2020-06-27 19:59:10

گوگل ادز

گوگل ادز چیست ؟

بیایید بگویم که دقیقا گوگل ادز چیست و چه جایگاهی دارد ؟ احتمالا شما وقتی در گوگل جستجو می‌کنید؛ نتایج تبلیغاتی در گوگل را هم دیده اید که با نتایج ارکانیک گوگل کاملا متفاوت است. همیشه درکنار نتایج پولی(تبلیغات گوگل)  که در گوگل نمایش داده می‌شود کلمه تبلیغ یا Ad نمایش داده می‌شود.

گوگل ادز یا Google Ads سیستم تبلیغاتی گوگل است که درآن تبلیغ کنندگان از طریق وبسایت گوگل ادوزر و ابزارهای متفاوت گوگل، تبلیغات خود را به مشتریان نمایش می دهند. معروفترین گزینه تبلیغات گوگل، تبلیغات در موتور جستجوی گوگل است.

در این روش تبلیغ دهنده کلمات کلیدی مهم مورد نظر خود را در تنظیمات کمپین گوگل ادز وارد می‌کند تا تبلیغاتش برای کاربرانی که این عبارات را در صفحه SERP گوگل جستجو می کنند نشان داده شود.

تبلیغ کننده همچنین برای هر کلیک هزینه‌ای خاصی را وارد می‌کند، وقتی کاربری یک کلمه کلیدی رو جستجو می کند، گوگل از بین پیشنهادهای مختلف تبلیغ دهندگان داخل کمپین های مختلف ، بر اساس الگوریتم‌های خاص برخی از تبلیغ ها رو انتخاب و براساس هزینه‌ یا فاکتورهای دیگه خود به کاربران تبیلغ مورد نظر را نشان می دهد.

آیا گوگل ادز مؤثره واقعا ؟

در صورتی که تبلیغات گوگل ادز به درستی راه اندازی، مدیریت و تنظیم شوند در همه کسب و کارها می‌تواند مفید و مؤثر باشد. انتخاب کلمات کلیدی درست، تنظیم هزینه بهینه برای کلمات، هدف قرار دادن صحیح کاربران ، نوشتن تبلیغات جذاب و هوشمند، انتقال صحیح کاربران به صفحات فرود سایت و در نهایت سیاست درست و هدفمند در سایت برای جذب کاربران از جمله مواردی هستند که می توانند تاثیر مستقیمی بر تاثیرگذار بودن تبلیغات ادز داشته باشند. متاسفانه برخی از افراد به دلیل اطلاعات کمی که دارند استفاده نادرستی از ادز می‌کنند و به این نتیجه می رسند که این تبلیغات به صرفه نیست. استفاده از راهنمایی های یک مشاور تبلیغاتی می‌تواند نظر این افراد را به کلی تغییر دهد.

هزینه تبلیغات در گوگل ادز چقدر است ؟

ایجاد اکانت در گوگل ادز کاملا رایگان است و برای (نمایش تبلیغات) در گوگل هیچ گونه هزینه ای پرداخت نمی‌کنید و تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که روی تبلیغات شما کلیک انجام شود. هزینه کلیک برای هر کلمه کلیدی (CPC) در کسب و کارهای مختلف، کاملا متفاوت است. در واقع این پیشنهادهای رقبای شماست که هزینه کلیک برای یک کلمه کلیدی را مشخص می‌کند. هر چقدر سود حاصل از جذب کاربری که آن کلمه را جستجو کرده است بالاترباشد رقیب شما پیشنهاد بالاتری خواهد داد و شما هم برای اینکه درمزایده گوگل برنده شوید مجبورخواهید بود پیشنهادی بالاتری نسبت به رقیب‌هایتان بدهید.

چگونه می توانیم در گوگل ادوردز تبلیغ کنیم ؟

برای تبلیغ در گوگل ادز ابتدا باید کار با سیستم Google Ads را کاملا یاد بگیرید.

بعد از یادگیری ادز شما می‌توانید یک حساب ادوردز بسازید و سپس با استفاده از دانش خودتان به تبلیغات در گوگل بپردازید. همچنین در صورتی که تمایل به یادگیری Google Ads ندارید و یا وقت کافی برای مدیریت تبلیغات خود ندارید، می‌توانید با سفارش اکانت مدیریت شده گوگل، مدیریت تبلیغات گوگل خود را برونسپاری و یا به ما بسپارید و تنها با دسترسی مستقیم به عملکرد تبلیغات‌تان نظارت کامل داشته باشید.

مزایده گوگل ادز چیست ؟

گوگل ادز از یک سیستم مزایده (auction system) برای رتبه بندی  تبلیغاتی که در صفحه نتایج جستجوی گوگل دیده می‌شوند استفاده می‌کند. ترتیب نمایش آگهی‌هایی که در صفحات جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند براساس یک رتبه بندی است که گوگل آن را ادرنک (Ad Rank) نامیده است.

مزایده گوگل چگونه کار میکند ؟

گوگل از سیستم مزایده برای رتبه‌ بندی آگهی‌هایی که در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند و همچنین برای تعیین هزینه هر کلیک استفاده می‌کند.

اول ازهمه کاربران می‌خواهند مرتبط با آنچه که در گوگل جست و جو می‌کنند را ببینند، و دوست ندارند با نتایجی روبه رو شوند که به هیچ وجه با آنچه جست و جو میکنند مرتبط نیست.

در واقع تبلیغ کنندگان یا کارفرماها هم می‌خواهند آگهی‌هایشان برای افرادی که عبارات مرتبط با محصولات و خدمات‌شان را جستجو می‌کنند، نمایش داده شود.

گوگل نیزمی‌خواهد تجربه خوبی در اختیار کاربران قرار دهد و برایشان ارزشمند باشد. تا مجدداً در آینده از این خدمات استفاده کنند.

بیایید مزایده گوگل را با مثالی توضیح دهیم:

به عنوان مثال گوگل ۴ تبلیغ کننده دارد که می‌خواهند آگهی خود را برای یک کلمه کلیدی با فضای رقابتی بالا، دربالای صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش دهند. هر یک ازآنها به ترتیب می‌خواهند برای هر کلیک در این جایگاه مبلغ ۴ دلار، ۳ دلار ، ۲ دلار و ۱ دلار را  بپردازند.

گوگل از نوع خاصی از مزایده قیمت دوم (second price) استفاده می‌کند. در مزایده قیمت دوم استاندارد (Vickre auction) تبلیغ کننده مجبور نیست که قیمت پیشنهادی خود را کامل پرداخت کند. و آنها فقط باید بالاترین مبلغ بعدی که دیگران پیشنهاد داده‌اند را پرداخت کنند.

بنابراین در مثال ما که اولین تبلیغ کننده ۴ دلار پیشنهاد داده است، فقط باید ۳ دلار را پرداخت کند. که درواقع پیشنهاد دومین تبلیغ کننده است. همچنین همین مساله در مورد تبلیغ کننده دوم و سوم نیز مطرح می‌شود و آنها هم به ترتیب ۲ و ۱ دلار پرداخت می‌کنند. این طراحی منعطف باعث می‌شود که تبلیغ کنندگان، بیشترین مبلغی که تمایل به پرداخت آن برای هر کلیک دارند را پیشنهاد بدهند. اما باید به اندازه‌ای باشد که بتوانند رقبای خود را شکست بدهند.

مزایده های گوگل ادز چند بار برگزار می‌شود ؟

زمانی که افرادی در Google جستجویی انجام می‌دهند، موتورجستجوی گوگل این درخواست‌ها را پردازش و مزایده‌ای را اجرا می‌کند تا موقعیت تبلیغات و مبلغ پرداختی برای هر تبلیغ کننده را مشخص کند  و هزینه آن را کسر کند.

با توجه به جستجوهای زیادی که در موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود، می‌توان گفت که میلیاردها مزایده در هر ماه و یا سال برگزار می‌شود. تبلیغ کنندگان قادرند با کمترین هزینه با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کنند و گوگل از این طریق درآمد بسیاری کسب می‌نماید.

Max CPC چیست ؟

گوگل ادز - max cpc

Max CPCیا حداکثر هزینه به ازای هر کلیک که مخفف کلمه (maximum cost-per-click) است، حداکثر مقدار هزینه‌ای است که تبلیغ کننده حاضراست برای هر کلیک بر روی تبلیغات با کلمات کلیدی تعیین شده خود پرداخت کند Max CPC .می‌تواند برای هر کلمه یا عبارت کلیدی (Keyword) و یا به صورت گروهی برای هر ادگروپ (Ad group) مشخص شود.

Max CPC هر کلمه کلیدی با توجه به میزان رقابتی بودن آن کلمه کلمه کلیدی و پیشنهادات رقبا تعیین می‌شود.

مهمرین واژه های گوگل ادز

  • مناقصه
  • نوع کمپین
  • نرخ کلیک
  • CPC
  • CPM
  • نرخ تبدیل
  • شبکه نمایشی
  • افزونه‌های تبلیغاتی
  • کلمات کلیدی
  • PPC
  • امتیاز کیفی

این واژه های مهم به ما کمک می‌کنند که گوگل ادز خودمان را راه‌اندازی، مدیریت و بهینه‌سازی کنیم . بعضی از آن‌ها مختص گوگل ادز هستند درحالیکه باقی عبارات مربوط به PPC می‌باشند. در هر صورت ما  باید از این عبارات آگاهی کامل داشته باشیم تا بتوانیم یک کمپین موثر تبلیغاتی را راه بیندازیم.

اد رنک ( Ad rank )

گوگل ادز - اد رنک

اد رنک (ژتون) شما تعیین کننده جایگاه تبلیغاتی شماست. هرچه مقدار ادرنک کمپین تبلیغاتی ما  بیشتر باشد رنک ما بهتر خواهد بود و افراد بیشتری تبلیغات ما را مشاهده می‌کنند و احتمال کلیک کاربران روی تبلیغات ما بالا می‌رود. Ad Rank  ما  با بیشترین پیشنهاد ضرب در امتیاز کیفی‌تان یا Quality score) ( بدست می‌آید.

مناقصه (Auction)

گوگل ادز - آکشن - مناقصه - مزایده گوگل ادز

گوگل ادز براساس یک سیستم پیشنهاد و مناقصه یا مزایده است که در آن شما می‌توانید به‌عنوان یک مبلغ را به عنوان حداکثر مقدار پیشنهادی که می‌خواهید برای کلیک روی هر کلمه کلیدیتان یا هرکیورد بدهید را انتخاب کنید. هرچه مبلغ پیشنهادی شما بالاتر باشد جایگاه شما در نتایج موتور جستجو گوگل بهتر خواهد بود. شما برای مزایده سه گزینه پیش رو دارید:  CPC،  CPM یا CPE

: cost per click (CPC)   هزینه به ‌ازای هر کلیک مقداری است که برای هر کلیک روی تبلیغاتت می‌پردازیم.

: Cost per 1000 impressions (CPM) هزینه به ازای هر 1000  بازدید است ، زمانی این مبلغ را می‌پردازیم که تبلیغ به هزاران نفر نمایش داده شده باشد.

Cost-per-engagement (CPE)  :  با هزینه به‌ازای هر تعامل مقداری است که شما باید به هنگامی که شخصی اقدامی از پیش تعیین شده با تبلیغات شما انجام می‌دهد باید بپردازید.

ساخت کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز

کمپین های گوگل ادز - کمپین گوگل ادز

قبل از اینکه یک کمپین را در گوگل ادز راه بیاندازید باید یکی از 6  نوع کمپین‌ها را انتخاب کنید:

کمپین شبکه جستجو

کمپین های تبلیغات ویدیویی

کمپین های شبکه های جستجو

کمپین های اپلیکشین جهانی

کمپین های شبکه صرفا نمایشی

کمپین های فروشگاهی

نرخ کلیک (CTR)

CTR   شما تعداد کلیک‌هایی است که تبلیغ شما به‌عنوان بخشی از تعداد ویوهایی یا ایمپرژن هایی که تبلیغاتتان دریافت می‌کند دارد   CTR .بالا نشان دهنده کیفیت تبلیغات سایت شما است که با مقاصد سرچ نیز سازگار و هماهنگ بوده و کلمات کلیدی مرتبط را مورد هدف قرار می‌دهد.

نرخ تبدیل (CVR)

CVR معیاری از ارسال فرم به‌عنوان بخشی کل بازدیدهای صفحه فرود شماست. به زبان ساده‌تر هرچه CVT بالاتر باشد صفحه فرود شما نشان دهنده تجربه کاربری یکپارچه‌تری است که با همان وعده تبلیغات نیز سازگاری دارد.

شبکه نمایشی

تبلیغات گوگل می‌تواند هم در صفحات جستجو یا در صفحه وب درون شبکه نمایشی گوگل (GDN) نمایش داده شود. GDN شبکه‌ای از وبسایتهایی است که فضایی از صفحه‌های سایت خود را برای تبلیغات گوگل در نظر گرفته‌اند، این تبلیغات می‌توانند متنی یا تصویری باشند و همراه با محتوایی مرتبط با کلمات کلیدی مورد هدف‌تان نمایش داده شوند. مشهورترین و محبوب‌ترین تبلیغات نمایشی گوگل عبارتند از: گوگل شاپینگ و کمپین‌های اپ

افزونه‌ها

افزونه‌های تبلیغاتی به شما امکان تکمیل کردن تبلیغاتتان را با اطلاعات اضافه می‌دهد بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه اضافه باشد. این افزونه‌ها به 5 دسته تقسیم می‌شوند: سایت لینک، تماس، مکان، پیشنهاد و یا اپ.

کلمات کلیدی

وقتی کاربری یک کوئری را در فیلد سرچ گوگل جستجو می‌کند گوگل محدوده‌ای از نتایج را که با هدف کاربر تناسب دارد برمی‌گرداند. کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که هم‌تراز با چیزی است که جستجوگر می‌خواهد و کوئری آن‌ها را برآورده می‌کند. شما کلمات کلیدی را بر‌اساس اینکه می‌خواهید کدام کوئری‌ها به همراه تبلیغاتتان نمایش داده شوند انتخاب می‌کنید. برای مثال، یک جستجوکننده که “ انجام سئو سایت” را تایپ می‌کند نتایجی را از جانب تیلیغ کنندگان دریافت می‌کند که کلمات کلیدی‌ای همانند “سئو چیست” و “سئو سایت” در آن وجود دارند.

کلمات کلیدی بومی لیستی از عبارات کلمات کلیدی هستند که شما بابت آن‌ها رنکی دریافت نمی‌کنید. گوگل شما را بابت این کلمات کلیدی در مناقصه شرکت نمی‌دهد. معمولا این کلمات کلیدی مربوط به عبارات جستجوی مورد نظر ما هستند اما خارج از دسته چیزی قرار می‌گیرند که شما آن‌ها را ارائه کرده‌اید و یا بابتش رنکی گرفته‌اید.

پرداخت به ازای کلیک(PPC)

پرداخت به‌ازای کلیک نوعی تبلیغات است که در آن مبلغ برای هر کلیک روی تبلیغ مبلغی را پرداخت می‌کند. PPC مختص گوگل ادز نیست اما رایج‌ترین نوع کمپین پولی می‌باشد و در همه جا این تبلیغات وجود دارد. قبل از آن که اولین کمپین گوگل ادز خود را راه‌اندازی کنید کاملا درک کنید که تبلیغات PPC چه هستند.

امتیاز کیفی (Quality score)

امتیاز کیفی شما میزان کیفیت تبلیغاتتان را با نرخ کلیک (CTR)، ارتباط کلمه کلیدی‌تان، کیفیت صفحه فرودتان و عملکرد گذشته‌تان در  SERP یا ورودی های ارگانیکتان ارزیابی می‌کند QS . یک عامل تعیین‌کننده در اد رنک شما می‌باشد.

نحوه رقابت در گوگل ادز

ممکن است یک کلمه کلیدی توسط  چند شرکت برای تبلیغات انتخاب شده باشند، اینجا گوگل است که با فرآیند مزایده تصمیم می‌گیرد، تبلیغات کدام شرکت ها بالاتر نمایش داده شود. به محض جستجو کلمه کلیدی توسط کاربر گوگل فرآیند مزایده را آغاز می‌کند. این فرآیند به طور خلاصه بدین ترتیب است:

به محض جستجو توسط کاربران، گوگل کلمات کلیدی مرتبط در کمپین های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف را تشخیص می‌دهد و همه شرکت ها را وارد مزایده می‌کند.

هر شرکتی با توجه به بیشترین مبلغ پیشنهادی‌اش برای هر کلمه کلیدی در مزایده شرکت داده می‌شود.

از هر حساب کاربری هر شرکت فقط یک کلمه وارد هر مزایده می‌شود.

گوگل با توجه به امتیاز کیفیت کلمه کلیدی و مبلغ پیشنهادی تصمیم می‌گیرد که کدام تبلیغ را در کدام جایگاه نمایش دهد.

تفاوت های  گوگل ادز و سئو

تفاوت گوگل ادز با سئو

در این قسمت از مقاله با توجه به این که با مفاهیم سئو و گوگل ادز چه هستند آشنا شده اید، جدولی ترتیب داده شده است که تنها با یک نگاه می توانید تفاوت های این دو را با یکدیگر درک کنید.

ویژگی ها Google Ads SEO
مشاهده نتیجه فرایند بصورت آنی دارد ندارد
هزینه ترافیک سایت دارد ندارد
تضمین نمایش کسب و کار در نتایج جستجو دارد ندارد
امکان هدفگیری کلمه واژه های پرترافیک ندارد دارد
محاسبه بازگشت سرمایه گذاری (ROI) آسان دشوار
امکان هدفگیری تعدا کلید واژه بیشتر در یک زمان واحد دارد ندارد
امکان دریافت واکنش سریع به تغییرات بازار در فرایند هدفگیری کلمات کلیدی جدید از سمت کاربران دارد ندارد
امکان نمایش در بالای لیست نتایج طبیعی دارد کمتر دارد
امکان استفاده از کلیدواژه های منفی برای عدم نمایش در عبارات خاص دارد ندارد
امکان اجرایی شدن در طیف وسیعی از وب سایت ها دارد ندارد
بهینه سازی کیفیت و کمیت لینک های ورودی ندارد دارد
امکان هدایت ترافیک از ابتدای آغاز کمپین دارد ندارد
استفاده از تکنولوژی در موتورهای جستجو تنها برای سایت هایی که از گوگل ادسنس استفاده می کنند برای تمامی موتورهای جستجو استفاده می شود

 

گوگل ads  یا سئو، کدام راهکار مناسب سایت شما است؟

گوگل ads و سئو رقیب یکدیگر نیستند بلکه به‌عنوان دو ابزار خیلی قدرتمند، شما را در رسیدن به اهداف تجارت آنلاین، یاری می‌کنند . زمانی که می‌خواهید ترافیک سریع‌تری به‌سمت سایت روانه کنید، از گوگل ادز استفاده کنید. همچنین برای به‌دست آوردن موفقیت‌های آنلاین پایدار و طولانی مدت نیز به فکر استفاده از فرایند سئو باشید.

در نهایت هر دو تبلیغ در موتور جستجوی گوگل برای رشد کسب‌و‌کار شما نیاز است، چرا که این دو روش مکمل هم هستند و از طریق گزارشات گوگل می‌توان رفتار کاربران را در دوره‌های زمانی متفاوت بررسی نمود

الزامات و ویژگی‌های گوگل ادز چیست؟

اگر بخواهیم از ویژگی های گوگل ادز برای شما بگوییم مهمترین آنها عبارتست از: در ابتدای کسب و کار می‌توانید از آن استفاده کنید. ترافیک بالایی در سایت هدف ایجاد می کند. در یک مقطع زمانی خاص می‌توانید تبلیغ خاصی انجام دهید.نیازی به بهینه‌سازی سایت و محتوای آن ندارد. البته اگر این مورد انجام شود کمک بیشتری به قرار گیری سایت شما در نتایج اولیه دارد و ما این مورد را به شما توصیه می کنیم..

همین حالا کمپین گوگل ادز خود را راه‌اندازی کنید

کمپین گوگل ادز

گوگل ادز می‌تواند سرمایه گذاری بزرگی برای بیزنس شما باشد، هم در زمان و هم در هزینه، اما این یک سرمایه گذاری خیلی عالی است. اگرچه این سیستم بسیار پیچیده است، اما با استفاده از آن می‌توانید سود زیادی کسب کنید و حتی با کمترین بودجه بازاریابی، کمپین‌های سودآور با  نرخ کلیک پایین اجرا کنید.  این روشی بسیار مؤثر برای اطمینان از دیده شدن کسب و کار و خدمات شما به مخاطبین مورد نظر است.

بسیاری از عوامل می‌توانند بر هزینه های تبلیغات ادوردز تجارت شما تأثیر بگذارند. یکی از این عوامل، محک زدن عملکرد PPC شما در برابر تبلیغ کنندگان مشابه در صنعت مشابه و محدوده هزینه است. از ابتدا همراه شما هستیم تا مطمئن شویم هر تومان با هدفمندی کامل هزینه می‌شود. پس اگر برای راه‌اندازی سرویس گوگل ادز خود نیاز به کمک و مشاوره دارید، می‌توانید با شرکت ویدونا تماس بگیرید.  شرکت ویدونا تاکنون کمپین‌های مختلفی برای برندها راه‌اندازی کرده است؛ ما آماده این هستیم تا شما را در صفحه اول گوگل به مخاطبین هدفتان نشان دهیم.

ارسال کامنت