سئو کلاه سیاه

وبلاگسئو کلاه سیاه
  • 2020-03-28 19:46:50

سئو کلاه سیاه

9 منظور از سئو کلاه سیاه چیست؟

در یک تعریف ساده میتوان گفت سئو کلاه سیاه مجموعه ای از تکنیک ها برای کسب جایگاه سریع در نتایج جستجو است که با استانداردها و الگوریتم های پیشنهادی گوگل در تضاد است.

به بیان ساده تر تکنیک های کلاه سیاه روش هایی برای فریب موتور جستجو هستند تا جایگاه بهتری برای سایت ما در نظر بگیرند.

برخلاف تصور عموم، تکنیک های کلاه سیاه تنها مختص لینک سازی خارجی نیستند بلکه حتی در آموزش تولید محتوا، لینک سازی داخلی و سئو تکنیکال نیز روش های کلاه سیاه متعددی وجود دارند.

بسیاری از فعالیت های رایج در مدیریت یک سایت پتانسیل تبدیل شدن به یک روش کلاه سیاه را دارند و با توجه به دانش پایین ما در مورد الگوریتم های گوگل نمیتوان مرز مشخصی میان سئو کلاه سفید و سیاه در نظر گرفت.

نکته: هدف اصلی در سئو کلاه سیاه صرفا  کسب رتبه در موتورهای جستجو است.

دلایل وجود تکنیک های سئو کلاه سیاه

حالا که این دست از روش های کلاه سیاه، اینقدر از طرف گوگل محکوم میشوند، اصلاً چه دلیل دارد که نوشته شوند و به کاربران آموزش داده شوند؟

مقالات آموزشی در حوزه سئو، معمولا توسط متخصصین این حوزه یا حداقل کسانی که در این زمینه فعال هستند نوشته میشود. این افراد معمولا آنالیزهای دقیقی در مورد میزان جستجوی کلمات انجام میدهند و هر مقاله ای که نگارش میکنند با هدف کسب جایگاه در عبارات مشخصی خواهد بود.

شاید بتوان گفت مهمترین دلیل وجود این دست مقالات، تقاضای بالا و تعداد جستجوهای مرتبط با آن است. افراد زیادی به دنبال یادگیری تکنیک های سئو کلاه سیاه هستند و این فرصت مناسبی برای جذب بازدیدکننده خواهد بود. از طرفی، شما وقتی در مورد تکنیک های ممنوعه گوگل شناخت پیدا میکنید، میتوایند با آگاهی بهتری روش های درست و اصولی را در سایت خود پیاده کنید چراکه میدانید چه روشی درست و چه روشی نادرست است.

تکنیکهای سئو کلاه سیاه برای استفاده شما

 سئو کلاه سیاه

در زیر ما چند روش از تکنیک های سئو کلاه سیاه را برای شما آورده ایم :

کنترل خودکار محتوا توسط ربات ها در سایت

پنهان سازی لینکها و متن در صفحات

کارهای مرتبط با کلمات کلیدی

گزارش‌نویسی تخلفات رقیب

مخفی سازی محتوا یا URL

دایرکت مجدد بازدیدکننده به Url کاملاً متفاوت با موضوع

لینک سازی به روش غیرطبیعی (مانند خریداری بک لینک)

ایجاد محتوا یا صفحات تکراری در وب سایت

لینک فارم:مجموعه‌ای از وب سایتها که هر سایتی را در پیوندهای خود لینک می‌کنند

چرخه لینکها یا لینک ویل ( استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و لینک کردن در چندین شبکه اجتماعی)

شبکه‌های لینک

اسپم ریچ اسنیپت (Rich Snippet )

ساختن صفحات یا دامنه‌های با استفاده از مطالب در چندین وب‌نوشت

داشتن صفحاتی با رفتارهای مشکوک مانند ویروس‌ها و تروجانها

در پاسخ به آن دوستانی که فکر می‌کنند روش‌های کلاه سیاه سئو دیگر وجود ندارد و استنباط آنان این است که گوگل بسیار هوشمند است باید عرض کنیم به همان میزان که گوگل هوشمند تر شده انسان‌ها،سئو کاران کلاه سیاه و اسپمر ها هم هوشمند شده‌اند و این بازی تا آخر ادامه خواهد داشت.

  آموزش سئو کلاه سیاه

1- محتوای اتوماتیک

محتوای اتوماتیک یعنی متن هایی که به صورت خودکار و یا برنامه ریزی شده تولید می شوند. محتوای اتوماتیک معمولا برای کاربران معنی و مفهوم مشخصی ندارد ولی به صورت هدفمند از کلمات کلیدی در آنها استفاده شده است. نمونه هایی از محتوای اتوماتیک از نظر گوگل به شرح زیر است:

متن ترجمه شده توسط برنامه یا مترجم گوگل که هیچ گونه بازبینی و بازنویسی بر روی آن انجام نشده است.

محتوای جمع آوری شده از طریق RSS سایت های دیگر یا نتایج جستجوی گوگل.

جمع آوری و ترکیب محتوا از چند سایت بدون بازنگری و بازنویسی توسط یک انسان.

محتوایی که به صورت خودکار و با جایگزینی کلمات هم معنی تولید شده و مفهوم آن برای کاربر قابل درک نیست.

2- ریدایرکت های مخفیانه

وقتی یک صفحه ریدایرکت میشود کاربر بدون اطلاع به آدرس دیگری ارجاع داده شود.

دلایل زیادی برای ریدایرکت کردن یک صفحه وجود دارد که اتفاقا بسیار کاربردی و مثبت هستند و موجب جریمه سایت توسط گوگل نمیشوند.

بعنوان مثال صفحاتی که آدرس آنها تغییر کرده یا به کلی حذف شده اند به وسیله Redirect به آدرس جدید خود ارجاع داده میشوند.

ولی برخی از روش ها برای فریب گوگل طراحی شده اند که موجب میشوند محتوای نمایش داده شده به کاربر با محتوایی که در دسترس گوگل قرار میگیرد متفاوت باشد.

3- لینک سازی غیر متعارف

هر بک لینک که با هدف بهبود وضعیت سئو و افزایش جایگاه شما در نتایج گوگل ایجاد شده باشد به عنوان نقض قوانین گوگل شناسایی میشود. این قانون هم برای لینک هایی که به سایت شما داده شده اند و هم برای لینک هایی که به سایت های دیگر میدهید صادق است.

در زیر به چند مورد از لینک سازی های غیر متعارف اشاره میکنیم :

خرید بک لینک، یعنی پرداخت پول به ازای قرار دادن لینک شما در سایت های دیگر. (پیشنهاد میکنیم مقاله خرید بک لینک را مطالعه کنید)

تبادل لینک، یعنی شما به یک سایت لینک بدهید و در مقابل آن سایت نیز به شما لینک بدهد.

انتشار زیاد پست مهمان یا رپورتاژ آگهی در سایت های دیگر که همگی با هدف گذاری روی کلمات مشخصی لینک سازی شده اند.

استفاده از نرم افزارهای اتوماتیک برای لینک سازی در سایت های دیگر.

قرار داد لینک در دایرکتوری های کم ارزش یا سایت های آگهی رایگان.

لینک های هدف گذاری شده روی کلمه مشخص که در فوتر یا سایدبار سایت های بسیاری قرار گرفته اند.

4- روش (Cloaking)

در این روش بدون آنکه کاربر به آدرس دیگری ریدایرکت شود محتوایی متفاوت با آنچه ربات گوگل ایندکس کرده مشاهد میکند.

به عنوان مثال زمانی که ربات جستوجوگر ها وارد صفحه میشود محتوای آن شامل متن و تصاویر مناسب است ولی با ورود کاربر به صفحه، محتوایی دیگر به او نمایش داده میشود.

مخفی کردن بخشی از محتوای سایت برای کاربران (که برای  متور های جستجو در دسترس است) نیز به عنوان Cloaking شناخته میشود و میتواند موجب جریمه سایت شما شود.

این روش نیز توسط هکرها مورد استفاده قرار میگیرد. با این کار محتوای مورد نظر خود (همراه با لینک سازی) را به گوگل نشان میدهند در حالیکه مدیر سایت متوجه وجود این محتوا در سایت خود نمیشود.

5- محتواها یا لینک های پنهان در صفحه سایت

برخی از مدیران سایت ها تلاش میکنند تا با افزایش محتوای صفحه جایگاه خود را در گوگل بهبود دهند. ولی در بسیاری موارد این محتوا برای کاربر مناسب نیست یا عبارات نامفهوم و تکراری در آن استفاده شده است. در این شرایط با پنهان کردن محتوا از دید کاربر سعی میکنند تجربه کاربری سایت را حفظ کنند.

این روش به خوبی برای گوگل قابل درک است زیرا به فایل های CSS صفحه دسترسی داشته و نحوه نمایش آن به کاربران را بازسازی میکند. نمونه هایی از روش های پنهان کردن محتوا که برای گوگل قابل درک است عبارتند از:

استفاده از متن سفید روی بک گراند سفید

مخفی کردن متن زیر یک تصویر

استفاده از CSS برای قرار دادن محتوا خارج از صفحه نمایش داده شده به کاربر

استفاده از سایز فونت 0

مخفی کردن لینک در یک کاراکتر کوچک مانند نقطه یا کاما

6-صفحات مشابه (Doorway Pages)

در تکنیک Doorway شما چندین دامنه متفاوت برای یک یا چند کلمه کلیدی هدف خود می سازید و در نهایت همه آنها به یک سایت ارجاع داده میشوند.

این تکنیک حتی در یک سایت نیز ممکن است اجرا شود، به این صورت که شما برای یک عبارت هدف چندین صفحه متفاوت می سازید که هرکدام تغییر کمی در کلمه کلیدی هدف خود داشته و در نهایت همگی کاربر را به یک صفحه خاص ارجاع میدهند. بله درست حدس زدید برچسب گذاری!

برچسب گذاری یکی از روش های بسیار موثر برای بهبود سئو سایت است ولی استفاده نادرست از آن میتواند موجب جریمه سایت شما شود. استفاده از برچسب های زیاد و عبارات نزدیک به هم عملا صفحاتی با هدف گذاری های مشابه و محتوای یکسان ایجاد میکند که از نظر گوگل اسپم شناخته میشود.که یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است.

7- دزدیدن محتوا

برخی از سایت ها تلاش میکنند با جمع آوری محتوا از سایت های دیگر تعداد صفحات خود را افزایش داده و شانس خود را برای کسب جایگاه افزایش دهند. در این مسیر توجهی نیز به ارتباط موضوعی و کیفیت محتوای جمع آوری شده ندارند.

بهتر است زمان خود را صرف تولید محتوای باکیفیت کرده و تلاش کنید تا با دیگر سایت های موجود در زمینه کاری خود متفاوت باشید. با این روش هم موتور جستجو و هم کاربر از محتوای سایت شما راضی خواهند بود.

برخی از روش های جمع آوری یا دزدی محتوا عبارت است از:

سایت هایی که محتوای سایت های دیگر را کپی کرده و بدون هیچ تغییری در سایت خود منتشر میکنند.

سایت هایی که محتوا را از سایت دیگری کپی کرده و با تغییرات اندک مانند کلمات هم معنی و جایگزینی فعل ها آن را به صورت دستی یا اتوماتیک بازنویسی میکنند.

سایت هایی که با استفاده از RSS سایت های دیگر محتوا را جمع آوری کرده و بدون ایجاد ارزش افزوده منتشر میکنند.

سایت هایی که ویدئو، تصویر یا هر رسانه دیگری را از سایت های اصلی مانند آپارات و اینستاگرام جمع آوری کرده و بدون ایجاد ارزش افزودن منتشر میکنند.

سایت هایی که محتوای سایت های دیگر را جمع آوری کرده و به صورت iframe در صفحه ای از سایت خود نمایش میدهند.

احتمالا اولین سوالی که برای شما پیش می آید آن است که چرا سایت های بزرگ فارسی که به جمع آوری محتوا میپردازند هنوز جایگاه مناسب و بازدیدکننده زیادی دارند؟ این سایت ها یک نکته اساسی را رعایت میکنند یعنی ارزش افزوده برای محتوا. این کار از طریق دسته بندی مناسب، برچسب گذاری صحیح، مسیرهای دسترسی به محتوا، نظرات کاربران و مطالب مرتبط دقیق انجام می شود.

8- سیستم  همکاری در فروش محصولات

سایت هایی که در سیستم همکاری در فروش فعالیت می کنند معمولا از یک قالب مشخص در طراحی بهره میبرند و در بسیاری موارد محتوای محصولات یا خدمات را مستقیما از سایت اصلی دریافت میکنند. با این کار عملا تمام محتوای سایت کپی بوده و هیچ ارزش افزوده ای برای کاربر ایجاد نمیکند. این سایت ها شانسی برای موفقیت در زمینه سئو نداشته و تنها از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی یا تبلیغات میتوانند به درآمدزایی برسند.که یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه است.

9- استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی یا بمباران کلمه کلیدی

عبارت keyword stuffing به صفحات و سایت هایی اشاره دارد که تلاش میکنند با تکرار مداوم یک عبارت یا چندین عبارت نزدیک به هم شانس خود را برای کسب جایگاه در آنها بالا ببرند. این تکنیک شاید تا 2 سال پیش می توانست مثمر باشد ولی هم اکنون به یکی از روش های گوگل برای شناسایی سایت های اسپم تبدیل شده است.

در نظر داشته باشید روش هایی که در این صفحه معرفی شده اند روش های رایج سئو کلاه سیاه هستند که گوگل به طور مشخص به آنها اشاره کرده است. ولی اگر هر روش دیگری که در این صفحه موجود نیست و برای فریب گوگل استفاده میشود را امتحان کنید همچنان امکان جریمه شدن توسط گوگل و شناسایی توسط الگوریتم های آن وجود دارد.

ارسال کامنت