ریدایرکت چیست - ریدایرکت 301 چیست ؟

وبلاگریدایرکت چیست - ریدایرکت 301 چیست ؟
  • 2020-03-29 17:26:36

ریدایرکت چیست - ریدایرکت 301 چیست ؟

ریدایرکت چیست ؟

ریدایرکت در معنا به معنی راهنمایی به یک مکان جدید است . در اینترنت، ریدایرکت Redirect مترادف با انتقال بازدید کننده به مکان جدید است . به بیان دیگر در هر زمانی که شخصی یا یک نرم افزاری به یک آدرس دیگر وارد شود که ما نمی خواهیم، در واقع آن شخص یا آن نرم افزار را به یک آدرس جدید منتقل می کنیم . مدیران وبسایت ها مخصوصا در ارتباط با رعایت اصول سئو همواره با ریدایرکت آدرس صفحات مختلف یک سایت سر و کار دارند. از این رو آموزش یا هدف آشنایی کامل شما با مفهوم ریدایرکت و دستورات آن نوشته شده است . 

ریدایرکت به چه معنی است؟

ریدایرکت به معنی انتقال به مسیر دلخواه می باشد. به عنوان مثال شما وب سایتی با نام دامنه vidona.ir  دارید دامنه های دیگری مانند saba.org، vidona.com نیز خریداری کرده اید منتها می خواهید زمانی که دامنه vidona.com در مرورگر زده می شود آدرسی که نمایش داده می شود vidona.ir باشد. پس در واقع انتقال دادن یک آدرس و url به آدرس دیگر را Redirect  می نامیم.

کاربردهای ریدایرکت

دو مورد از مهمترین کاربرد های ریدایرکت

۱- در زمانی که دامنه اصلی سرویس شما تغییر می کند نیاز است دامنه قبلی را بر روی دامنه جدید ریدایرکت کنید. به عنوان مثال شما دامنه vidona.com را خریداری کرده اید و حالا پس از مدتی بنا به دلایلی می خواهید دامنه اصلی وب سایت خود را به vidona.ir تغییر دهید. پس از تغییر نام دامنه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ زمانی که کاربری دامنه vidona.com را در مرورگر خود تایپ می کند با Error مواجه می شود! چرا؟ چون دامنه اصلی vidona.ir می باشد. برای جلوگیری از این اتفاق دامنه قبلی را بر روی دامنه فعلی ( vidona.ir ) Redirect می کنیم که زمانی که کاربران دامنه قبلی را وارد کردند به آدرس و Url جدید منتقل شوند.

۲- مورد بعدی استفاده ازredirect زمانی کاربرد دارد که شما یک سایت با چندین دامنه دارید که تمامی دامنه ها یک محتوا را به شما نمایش می دهند. برای SEO بهتر از این روش استفاده می شود. موتورهای جستجوگر این موارد را به خوبی بررسی و تشخیص می دهند.

انواع ریدایرکت در سایت

ریدایرکت با توجه به هدفی که دارد انواع متفاوتی به خود می‌گیرد که با وجود عملکردی مشابه، در مدت زمان انتقال با یکدیگر تفاوت دارند. در این بین، ریدایرکت های 301 و 302 از کاربرد و اهمیت بیشتری برخوردارند.

ریدایرکت 301 با هدف انتقال دائم و همیشگی صفحات انجام می‌شود، اما Redirect  302 به معنای انتقال موقت صفحات به آدرس جدید است. برای فهم ساده‌تر و آشنایی بیشتر با انواع Redirect  سعی می‌کنیم هر یک از این موارد را همراه با یک مثال بررسی کنیم.

ریدایرکت 301 [ریدایرکت همیشگی]

301 ریدایرکت

فرض کنید آدرس یکی از صفحات وب سایت که از بازدید بالایی برخوردار است تغییر می‌کند. اینک تنها انتقال آدرس صفحه مد نظر نیست بلکه حفظ ارزش و رتبه آدرس پیشین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این حالت می توانیم با استفاده از ریدایرکت 301 علاوه بر انتقال آدرس قدیم به آدرس جدید و هدایت کاربران و موتورهای جستجوگر به آن، ارزشی که تا پیش از این موتورهای جستجو برای آدرس قدیم قائل بودند را نیز به آدرس جدید منتقل کنیم. به عبارت دیگر با بهره گیری از ریدایرکت 301 آدرس جدید را در دیتابیس موتور جستجو جایگزین آدرس پیشین می کنیم.

ببینید، اساساً زمانی که یک مرورگر یا موتور جستجو یا هر چیزی که تقاضا یک صفحه از سایت را می‌کند، اولین پیغامی که دریافت می‌کند کد وضعیت (یا Status Code) است. این Status Code می‌تواند Status Code 200 باشد که مرورگر شما می‌گوید همه چیز درست است و صفحه مورد نظر در درسترس است یا می‌تواند کد 404 باشد که به مرورگر اطلاع می‌دهد صفحه‌ای که به دنبال آن است وجود ندارد (ارور 404)، یا می‌تواند کد 500 باشد که نشان دهنده‌ی بروز یک مشکل در سرور است.

ریدایرکت 301 نیز در حقیقت یک نوع Status Code است که به موتور جستجو یا مرورگر می‌گوید صفحه‌ای که به دنبال آن هستید از اینجا نقل مکان کرده است و بهتر است در آدرس جدید به دنبال آن صفحه بگردید. مرورگرها و موتورهای جستجو پس از دریافت این پیغام، به سرعت آدرس جدید را به کاربر نمایش می‌دهند. شما هر زمانی که می‌خواهید آدرس صفحه خود را به طور دائم و همیشگی تغییر دهید، باید از Redirect 301 استفاده کنید.

در حقیقت، جهت تغییر مسیر آدرس یک سایت، انواع مختلفی از Redirect نوع 300 وجود دارد. در کنار ریدایرکت 301 و 302، ریدایرکت‌های 305 و 307 نیز وجود دارد که عملکردشان تقریباً مشابه با عمکلرد Redirect  302 است. همین موضوع باعث می‌شود که اهمیت Redirect 301 دو چندان شود.

ریدایرکت 302 [ریدایرکت موقت]

ریدایرکت 302

در ادامه تصور کنید که ناچارید یکی از صفحات ارزشمند خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به آدرس دیگری انتقال دهید. در حالت نخست کاربران پس از ورود به این صفحات با ارور 404 (به معنای حذف صفحه) مواجه می شوند.

مشکل زمانی آغاز می‌شود که این آدرس ها پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتورهای جستجو حذف می شوند و تمام ارزش و ورودی های آن صفحه نیز از بین می رود. همچنین، استفاده از ریدایرکت 301 موجب انتقال دائمی این اعتبار، به آدرس جدید می‌شود. پس باید به دنبال راهکار دیگری باشیم.

در چنین مواردی، می‌توانید با استفاده از ریدایرکت 302 صفحه مورد نظر خود را به آدرس جدید منتقل کنید. با استفاده از این روش، نه تنها از به وجود آمدن ارور 404 جلوگیری می‌کنید، بلکه به موتورهای جستجو می‌فهمانید که این صفحه به طور موقت منتقل شده است و ممکن است دوباره به حال عادی بازگردد یا به طور دائم به آدرسی دیگر منتقل شود. به این ترتیب، ارزش و ورودی‌های صفحه همچنان در جای خود باقی خواهند ماند و آدرس موقت در موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که موتورهای جستجو نسبت به ریدایرکت 302 کمی سخت گیر هستند و اگر مدت زمان زیادی از آن‌ها استفاده شود، موتورهای جستجو مانند ریدایرکت 301 با آن برخورد می‌کنند. بنابراین، تنها زمانی که می‌خواهید یک صفحه به طور موقت جا‌به‌جا شود و در موتورهای جستجو ثبت نشود از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

ریدایرکت 307 [HTTP 1.1 Only]

علاوه بر ریدایرکت 302 برای انتقال موقت آدرس‌ها، از ریدایرکت 307 نیز می‌توان استفاده کرد. ریدایرکت 307 رفتاری مشابه با 302 دارد، اما یک تفاوت جزئی با ریدایرکت 302 دارد.

اینترنت بر پایه پروتکل HTTP (Hyper-Text Transfer Protocol) بنا نهاده شده، دارای دو ورژن 1.0 و 1.1 است. Redirect  302 در هر دو نسخه به خوبی عمل می کند؛ در نسخه 1.0 با کد وضعیت Moved Temporarily (انتقال موقت) و در نسخه 1.1 نیز با کد وضعیت Found (یافت شده) آدرس ها را به طور موقت انتقال می دهد. در مقابل، ریدایرکت 307 تنها در ورژن 1.1 با کد وضعیت Moved Temporarily به درخواست ارسالی توسط مرورگر پاسخ می‌دهد.

در حقیقت، Redirect  307 نیمی از Redirect 302 است. بنابراین، به نظر ما تصمیم معقول و درست این است که تقریباً در همه‌ی موارد از ریدایرکت 301 و 302 استفاده کنید.

1- تغییرات در فایل htaccess [هاست لینوکس]

رایج ترین روش (برای سایت هایی که از سرور لینوکس استفاده میکنند) ایجاد تغییرات در فایل htaccess است. برای دسترسی به فایل htaccess به مکانی که سایت خودتان را در هاست (ریشه سایت یا root) بارگذاری کرده اید بروید.

اگر درون پنل هاست خودتان هستید اما فایل را نمی بینید؟ دو دلیل مهم برای این موضوع می تواند وجود داشته باشد.

  • هیچ گونه فایل .htaccess درون هاست ساخته نشده است. برای اینکه یک فایل .htaccess را درون یک نت پد بسازید و دقیقا با نام .htaccess ذخیره کنید. حتما قبل از ذخیره کردن فایل بررسی کنید استاندارد فرمت فایل شما .txt باشد.
  • سایت شما در وب سرورهای آپاچی اجرا نمی شوند. در وب سرور بررسی کنید سرویس آپاچی شما اجرا می شود یا خیر. البته این مورد کمی فنی است و بهتر است به یک متخصص ارجاع داده شود.

برای هر تغییر آدرس شما نیاز به کدهای اختصاصی آن خواهید داشت. ممکن است یک خط کد مجموعه زیادی از صفحات شما را به آدرس دیگری ریدایرکت کند و یا فقط یک صفحه از سایت را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه پس از انجام هر تغییر صفحات مختلف سایت را بررسی کرده و از صحت اجرای کدها مطمئن شوید.

برای ساخت دستورات مناسب ابزارهای متنوعی وجود دارند که یکی از آنها Redirect Generator است.

برخی از رایج ترین ریدایرکت ها که برای سایت های بسیاری کاربرد دارند را در این بخش به شما معرفی میکنیم:

1-  یک صفحه به صفحه دیگر

Redirect 301 /old-page.html /new-page.html

ریدایرکت کل صفحات یک دامنه به دامنه جدید

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://newsite.com/$1 [L,R=301,NC]

2-  نسخه بدون www به www

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

3-  نسخه با www به نسخه بدون www

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [L,R=301,NC]

4- نسخه http به https

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

5-  از زیردامنه به فولدر

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^blog.sample.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://sample.com/blog$1 [L,R=301,NC]

 سوال : آیا استفاده از ریدایرکت 301 موجب کاهش اعتبار صفحه میشود؟

پاسخ به این سوال در طول زمان ثابت نبوده است. در حال حاضر ریدایرکت 301 موجب از دست رفتن اعتبار صفحه یا کاهش آن نمیشود ولی در گذشته شرایط متفاوتی حاکم بود.

قبل از سال 2016

  • در سال 2013 مت کاتز به این موضوع تاکید داشت که Redirect  301 باعث از دست رفتن 15 درصدی اعتبار صفحه میشود.
  • تغییر پروتکل سایت از http به https با استفاده از Redirect 301 موجب ریزش رتبه سایت میشود.

بعد از سال 2016

در سال 2016 قانون  انتقال صفحات به یک دیگر با تغییرات زیادی همراه شد. به طوری که مت کاتز در توییتر خود اعلام کرد ریدایرکت 301 هیچ تاثیر منفی برسئو سایت شما نمی گذارد.

  • لری پیج در سال 2016 به این نکته اشاره کرد که ریدایرکت 301 باعث از دست رفتن اعتبار صفحه نمیشود.
  • تغییر پروتکل سایت از http به  https دیگر موجب از دست رفتن رتبه سایت نخواهد شد.

در سال 2020 یکی از کارشناسان گوگل تایید کرد که ریدایرکت 301 تمام اعتبار و ارزش صفحه قبلی را به آدرس جدید منتقل میکند.

5 اشتباهی که در ریدایرکت کردن صفحات باید مطمعن شوید

بر خلاف باور عموم، ریدایرکت 301 یک روش برای بهبود سئو سایت نیست بلکه از این قابلیت میتوان تنها برای حفظ جایگاه یا اعتبار یک صفحه استفاده کرد. یعنی اگر به هر دلیل مجبور شدید یک صفحه از سایت را به آدرس دیگری منتقل کنید، ریدایرکت 301 بهترین راه برای حفظ اعتبار آن صفحه است.

اما اینکه صرفاً به شما بگوییم «از ریدایرکت 301 استفاده کنید» پایان کار نیست؛ چراکه همیشه مشکلاتی در هنگام استفاده از این نوع Redirect  سر راه قرار میگیرد و عدم آگاهی از آن ها، میتواند تاثیر ریدایرکت 301 را به کلی از بین ببرد.

در ادامه به شما نکاتی را معرفی میکنیم تا مطمئن شوید به روش درستی از Redirect 301 استفاده کرده اید.

1- از ریدایرکت شدن سایت به نسخه HTTPS مطمئن شوید

همیشه به مدیران سایت توصیه میشود گواهی SSL را برای سایت خود فعال کنند. این پیشنهاد دو دلیل دارد:

  1.  HTTPS باعث میشود اطلاعات کاربرانی که وارد سایت میشوند محفوظ بماند و در نتیجه ایمنی و امنیت بیشتری در اختیار بازدیدکنندگان قرار میگیرد.
  2.  گوگل در رتبه دهی به سایت ها معیارهای مختلفی را در نظر میگیرد. در این میان، گواهی SSL تا میزان اندکی در بهبود جایگاه سایت شما تاثیر گذار است.

اما داشتن یک سایت HTTPS تنها قدم اول است. در قدم بعدی باید مطمئن شوید بازدید کننده ای که وارد نسخه HTTP سایت شما میشود، با استفاده از ریدایرکت 301، به طور اتوماتیک به نسخه HTTPS سایت منتقل شود. حالا چطور مطمئن شویم چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟

آدرس سایت خود را به صورت http://vidona.irوارد کنید. اگر به طور اتوماتیک وارد نسخه https://vidona.ir شدید، یعنی ریدایرکت 301 شما به صورت اتوماتیک انجام شده. اگر نه باید دوباره مراحل Redirect کردن را طی کنید.

2- به ربات های گوگل آدرس اشتباه ندهید

برای اینکه ربات های خزنده گوگل به خوبی متوجه ساختار محتوای سایت شما شوند، نیاز به یک راهنما دارند. این راهنما همان نقشه سایت یا Site map است. ربات های گوگل  برای شناسایی صفحات جدید و اطلاع از تغییرات آدرس های قدیمی از این فایل استفاده میکنند. در بسیاری موارد با اینکه آدرس قبلی Redirect شده ولی هنوز در نقشه سایت حضور دارد.

با این کار به ربات های خزنده گوگل اجازه میدهید وارد صفحه ای شوند که دیگر وجود ندارد (چون ریدایرکت شده است). اگر این صفحات در سایت شما باقی بمانند، ربات ها با هر مراجعه، از شما ناامید و ناامیدتر میشوند. در نهایت گوگل می‌فهمد سایت شما ساختار مناسبی ندارد و ممکن است بودجه کراول یا Crawl Budget خود را از دست بدهید.

3- زنجیره صفحات ریدایرکت شده را بشکنید!

در حالت عادی، تنها یک آدرس از سایت به صفحه دیگری ریدایرکت 301 میشود و کاربر با کلیک بر روی یکی به دیگری وارد میشود. اما اگر این کلیک به مقصد نرسد چه؟

در این حالت یک آدرس به صورت زنجیر وار به چند آدرس دیگر ریدایرکت میشود و مدتی طول میکشد تا کاربر یا ربات گوگل به صفحه مقصد برسد. یعنی:

آدرس مبدا > ریدایرکت1 > ریدایرکت 2 > آدرس مقصد

ببینیم نظر خود گوگل درباره این زنجیره های ریدایرکت شده چیست؟

«با اینکه خزنده های گوگل به خوبی میتوانند زنجیره ای از Redirect را دنبال کنند و به صفحه مقصد برسند، ولی توصیه ما این است که تنها با یک ریدایرکت، کاربر را به صفحه مقصد منتقل کنید. اگر چنین چیزی ممکن نیست، تعداد ریدایرکت ها در زنجیره را بین 3 تا 5 نگه دارید

4- موتور های جستجو و کاربر را وارد گردباد صفحات ریدایرکت شده نکنید

نوع پیشرفته تری از زنجیره ریدایرکت وجود دارد که به آن گردباد Redirect میگویند. در این روش، یک آدرس به صفحه Redirect شده دیگری، ریدایرکت میشود. اگر نفهمیدید مثال زیر میتواند خیلی ساده این مفهوم را برایتان روشن کند:

صفحه 1 >صفحه 2 >صفحه 3 > صفحه 2 >صفحه 3 >صفحه 2 …

به نظر شما چرا اسم این Redirect را گردباد گذاشتیم؟ جواب خیلی ساده است؛ برای اینکه شما با وارد شدن در یکی از این صفحات مانند گردباد در صفحات سایت سرگردان میشوید و دیگر راه فراری ندارید! این باعث میشود که حسابی عصبی شوید و دیگر به سایت خاطی مراجعه نکنید.

البته این سرگردانی تنها برای کاربر اتفاق نمی‌افتد چراکه ربات های موتورهای جستجو همچون گوگل هم درست مانند بازدیدکنندگان در این لوپ بی نهایت گرفتار میشوند و نمیتوانند به درستی محتوای صفحه نهایی را شناسایی و ایندکس کنند.

5- ریدایرکت های شکسته را از سایت ریشه‌کَن کنید

همانطور که تا الان فهمیدید، با استفاده از ریدایرکت 301 میتوانید کاربر را از یک صفحه به آدرس مورد نظر خود هدایت کنید.

ولی اگر بعد از ورود به صفحه ریدایرکت، کاربر با یک صفحه خالی مواجه شود چطور؟ در این حالت میگوییم که کاربر به یک Redirect  شکسته برخورده است. ریدایرکت های شکسته معمولاً به صفحاتی ختم میشوند که حاوی پیام های خطای 4xx یا 5xx (مثل 401، 501 یا 503) هستند.

ریدایرکت های شکسته از همه نظر برای سایت شما مضر هستند چراکه وقتی کاربر وارد یک صفحه خالی میشود، سایت را میبندد و به صفحه نتایج برمیگردد. این یعنی نرخ خروج از سایت شما بالا میرود که نتیجه منفی بر روی سئو سایت دارد.

اگر تعداد صفحات شکسته در سایت شما زیاد شود، ربات های گوگل این افزایش را یک سیگنال منفی در نظر میگیرند و در دفعات بعدی توجه کمتری به محتوای سایت میکنند.

قبل از اینکه به سراغ نتیجه گیری برویم باید اشاره کنیم که بحث ریدایرکت 301 یکی از مهمترین مباحث در زمینه لینک سازی صفحات وبسایت است؛

سوالات کاربران از ما

1- چیکار کنیم مفهوم ریدایرکت 301 رو ساده درک کنیم؟

ساده ترین راه برای درک ریدایرکت 301 میتوانیم از تشبیه آن به یک موضوع دیگر (و ساده تر) استفاده کنیم. مثلاً:

تصور کنید که طبق عادت همیشگی به  خواربار محل خود مراجعه کرده اید، خواربار بسته است و روی در آن نوشته “این خواربار تا اطلاع ثانوی تعطیل است”، چه کار میکنید؟

حالا ما میتوانیم روی در خواربار بنویسیم: “آدرس خواربار به کوچه داود پلاک 22 تغییر کرد”. این جمله دقیقاً مفهوم ریدایرکت 301 در سئو است!

2- کدام صفحات از سایت نیاز به ریدایرکت 301 دارند؟

معمولاً صفحاتی که به هر دلیل آدرس یا URL آن ها تغییر میکند، نیاز به ریدایرکت 301 دارند. تغییر آدرس به دلایل مختلفی انجام میشود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تغییر دامنه سایت
  • فعال سازی گواهی SSL
  • تغییر آدرس یک صفحه با حفظ محتوای آن
  • حذف یک یا چند صفحه و انتقال اعتبار به صفحات مرتبط

3- چگونه صفحه مورد نظر خود را ریدایرکت کنیم؟

برای ریدایرکت 301 دو راه دارید: یا از روش دستی کدهای htaccess سایت را تغییر دهید یا اینکه در ودرپرس می توانید از افزونه های انتقال صفحات استفاده کنید.

سخن آخر

Redirect اگر به روش درستی انجام شود، میتواند از اعتبار سایت شما محافظت کند.

ریدایرکت 301 یکی از ابزارهای کارآمد در سئو است و اگر به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند از آن استفاده کنید، علاوه بر حفظ اعتبار میتوانید برای تقویت صفحات هدف و ادغام دو محتوای نزدیک به هم از آن استفاده کنید.

 

ارسال کامنت