ضروری بودن تگ h1 برای رتبه بندی صفحات

وبلاگضروری بودن تگ h1 برای رتبه بندی صفحات
  • 2020-10-28 16:17:35

ضروری بودن تگ h1 برای رتبه بندی صفحات

 تأثیرات استفاده از تگ H1  در سئو

در هنگام بارگذاری محتواهای وب‌سایتتان، شاید این سؤال ذهن شمارا هم درگیر کرده باشد که اگر عنوان ابتدایی مقاله شما در تگ H1 قرار نگیرد چه می‌شود؟
آیا ممکن است مقاله شما به خاطر استفاده نکردن از تگ H1 ،ازنظر سئو رتبه مناسبی را نگیرد؟
یکی از ذهنیت‌های قدیمی و رایج در بین افراد فعال در حوزه‌ی سئو این دیدگاه بود که در هر صفحه از وبساییتان شما فقط باید یک تگ H1 استفاده کنید و اولین عنوان صفحه‌ی وب‌سایتتان حتماً باید در تگ H1 باشد.
باگذشت زمان، برخی از سئو کارها برای بخش عنوان مقاله‌های خود از عبارات بولد شده استفاده کردند و برخی دیگر از افراد همچنان همان ساختار تگ H1 را در ابتدای مقاله‌های خود رعایت کردند.
با استفاده از الگوریتم‌های مختلف گوگل برای بررسی صفحات وب‌سایت‌ها، گوگل می‌تواند متوجه ساختار عنوان مقالات بشود و آن را شناسایی کند.
استفاده از تگ H1 همیشه از دغدغه‌های مهم سئو کارها و وبمستران وب‌سایت‌ها بوده و جان مولر در پاسخ به سؤال‌هایی که درباره‌ی این موضوع پرسیده شد این‌گونه جواب داد که :

شما در هنگام بارگذاری محتواهای وب‌سایتتان می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید از تگ H1 استفاده کنید و محدودیتی در تعداد استفاده از تگ H1  برای شما وجود ندارد، اما شما باید به تعداد مناسبی از این تگ در صفحات وب‌سایت خود استفاده کنید.
استفاده از تگ H1 در ابتدای محتواهای وب‌سایت یک روش عالی و مناسب برای صفحه‌های وب‌سایت می‌باشد که توسط موتور جستجوی گوگل هم قابل‌فهم است.
اما با این شرایط محدودیتی در تعداد استفاده کردن تگ H1 خصوصاً در ساختار HTML5 ندارید.
شاید برخی از افراد سئو کار تأکید داشته باشند که تنها از یک تگ H1 در صفحات سایتتان استفاده شود که ازنظر ما این مورد اصلاً اهمیتی ندارد.
تنها موضوعی که برای ما اهمیت دارد این است که تعداد H1 های استفاده‌شده و ساختار ابتدای محتواهای سایتتان برای کاربر مناسب باشد و کاربر به‌راحتی بتواند مقالات را بخواند و موضوعات را درک کند.

اما باوجود پاسخ جان مولر درباره‌ی استفاده از تگ H1، برخی از افراد فعال در حوزه‌ی سئو تصمیم گرفتند قبل از پیاده‌سازی این روش، آن را تست کنند و نتایج آن را بررسی کنند.
یکی از این افراد با بررسی مقالات منتشرشده در وب‌سایت ماز (MOZ ) متوجه شد که این وب‌سایت برای عنوان اصلی یکی از مقالاتش از تگ H2 استفاده کرده است.

اما برای اطمینان کامل با ابزارهای مختلفی این صفحات را بررسی کردیم و متوجه شدیم برای ساختار بخش عنوان این صفحات، در نیمی از محتواهای منتشرشده از تگ H1 استفاده‌شده و در نیم دیگری از مقالات برای بخش عنوان از تگ H2 استفاده کرده‌اند.
ممکن است تحلیل این آمار برای افراد تازه‌کار در حوزه‌ی سئو سخت و دشوار باشد. اما مشخص شد استفاده از تگ H2 به‌جای تگ H1 برای سئو این وب‌سایت مشکلی را ایجاد نکرده و آمار بازدید صفحات مختلف این وب‌سایت با استفاده از جایگزینی تگ H2 به‌جای تگ H1 یکسان بوده است.

چرا باید از h1 در صفحات وب‌سایت استفاده کنیم ؟

  • قابلیت دسترسی را راحت‌تر می‌کند.
    (وقتی شما از تگ H1 در صفحات وب‌سایتتان استفاده کنید، محتویات این تگ به‌راحتی توسط کاربران وب‌سایت شناسایی می‌شود و کاربران راحت‌تر می‌توانند متوجه عنوان‌های مقالات بشوند.)
  • گوگل ممکن است از h1 ها به‌جای تگ عنوان استفاده کند.
    (در برخی موارد که شما از ساختارهای مختلفی برای بخش عنوان مقالات خود استفاده کنید، درصورتی‌که گوگل متوجه این ساختار نشود، به سراغ تگ H1 می‌رود و بر اساس این تگ محتویات وب‌سایت را پردازش می‌کند.)

در حالت کلی هیچ مدرکی برای این ماجرا وجود ندارد که استفاده از تگ‌های Heading بتواند عامل افزایش رتبه‌ی سایت بشود. اما بهتر است مثل دستورات اسکیما مارک آپ این ساختار هم در وب‌سایت‌ها رعایت شود و به‌صورت غیرمستقیم ممکن است رعایت این ساختارها به سئو وب‌سایت شما کمک کند.
همچنین بهتر است برای نظم محتواها در وب‌سایتتان و راحتی کاربرانتان به‌صورت سلسله مراتبی از تگ‌های Heading مانند تگ H1 ،H2 و …. استفاده کنید.

چکیده‌ی مقاله

درباره‌ی استفاده از تگ H1 آنچه از گذشته در بین متخصصین سئو فراگیر بود استفاده از یک تگ H1 در ابتدای مقالات است.
جان مولر در پاسخ به استفاده از تگ H1 و رعایت اصول آن بیان کرد که صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند در صورت نیاز چند تگ H1 در صفحات وب‌سایت خود استفاده کنند و ازنظر گوگل ایرادی ندارد.
همچنین آنچه بسیار مهم است راحتی کاربر می‌باشد و بهتر است به‌صورت طبیعی و به‌اندازه از این تگ‌ها استفاده بشود.

امیدوارم این مقاله برای بهبود عملکرد وب‌سایت شما عزیزان مفید بوده باشد و می‌توانید با اشتراک‌گذاری مقالات در جهت افزایش دانش افراد فعال در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و سئو به ما کمک کنید.

سئو سایت

سئو داخلی

سندباکس گوگل

گوگل ادز

 

ارسال کامنت