اصول سئو چیست ؟

وبلاگاصول سئو چیست ؟
  • 2020-01-13 12:15:18

اصول سئو چیست ؟

اصول سئو و بهینه سازی موتور جستجو یا (SEO) سنگ بنای تجارت مدرن است.

اگر فروشنده تجارت الکترونیک هستید ، اگر در صفحه جستجو در نتایج جستجو گیر کرده اید ، نمی توانید پایگاه مشتریان وفادار خود را رشد دهید.

بسیاری از مطالعات قبلاً اهمیت SEO را نشان داده اند و در اینجا چند آمار برای اثبات آن وجود دارد:

۱- تقریباً ۹۳٪ از کل ترافیک از یک موتور جستجو تامین می شود.

۲- ۷۵٪ از کاربران هرگز از صفحه اول نتایج جستجو پیمایش نمی کنند.

۳- بیش از ۶۰٪ از بازاریابان می گویند بهبود سئو و رشد حضور ارگانیک اولویت اول بازاریابی ورودی از کشور است.

۴- اولین موقعیت در نتایج جستجوی ارگانیک Google در دسک تاپ ، دارای ۳۴ درصد سرعت کلیک است.

 

 در مطالب ذیل مهم‌ترین اصول سئو آورده شده اند که هر کدام بخش بزرگی را شامل می شوندکه باید باید بر روی آن‌ها تمرکز کنید:

در این بخش می خواهیم مهم ترین فاکتورها و اصول سئو سایت را برایتان به طور خلاصه بازگو کنیم. برای آشنایی با اصول سئو ما را همراهی کنید.

1- سرچ کنسول گوگل یا وبمستر

راه‌اندازی گوگل سرچ کنسول (ابزار وبمستر) یکی از مبانی سئو است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بر حضور و عملکرد سایت خود در جستجوی گوگل نظارت کنید و در صورت نیاز برای حفظ و یا بهبود آن، اقداماتی انجام دهید.

کنسول جستجو به شما کمک می‌کند تا رتبه‌بندی کلمات کلیدی، CTR ها، مجازات‌های احتمالی Google و بسیاری از اطلاعات مفید دیگر را برای سئوی فنی تجزیه و تحلیل کنید. سایر ویژگی‌های این کنسول شامل قابلیت استفاده محتویات تلفن همراه، انتخاب آنچه شما می‌خواهید برای نشان دادن، خطاهای سایت، خطاهای داده ساختار یافته و لینک‌هاست.

در واقعیت بدون داشتن سرچ کنسول و بدون داشتن اطلاعات آن، شما نمی‌توانید مسیر درستی برای پیشرفت سایت خود داشته باشید. اینکه از چه کلمه ای بیشترین کلیک را می‌گیرید، اینکه کدام کلمه بیشترین ایمپرشن را به شما می‌دهند، اینکه یک صفحه خاص از سایت شما با چه کلمه هایی وروددی می‌گیرد و یا با چه کلماتی پتانسیل دارد که رشد کند، اینکه جایگاه حدودی کلمات کلیدی شما چگونه است، اینکه کدام کلمه و صفحه در حال رشد و کدام یک در حال افت هستند، اینکه وضعیت صفحه های ما در موبایل به چه صورتی است، سرعت صفحه های سایت ما در چه شرایطی قرار دارد، وضعیت ایندکس سایت و سایت مپ به چه شکلی است و خیلی چیز های دیگر.

یعنی بدون استفاده از این ابزار بسیار کارامد هرگز نخواهید توانست درک درستی از شرایط سایت خود داشته باشید. اصلی ترین استراتژی های سئو، بدون استفاده از اطلاعات این ابزار  قابل اجرا نخواهد بود.

در موضوعی مانند تحقیق کلمات کلیدی که به صورت حرفه ای انجام می‌شود، از اطلاعات سرچ کنسول استفاده می‌شود. مثلا ما در ویدونا مقاله ای آماده می‌کنیم در موضوعی خاص، بعدد از مثلا ۱ ماه آن صفحه را مورد برسی قرار میددهیم که با توجه به محتوای نوشته شده، این مقاله با چه کلمه هایی پتانسیل رشد دارد. به تصویر زیر دقت کنید:

رتبه‌بندی کلمات کلیدی، CTR ها

ما مقاله ای را برای یکی از پروژه هایمان نوشته و در سایت قرار دادیم در مورد سئو و عنوان این صفحه (سئو چیست؟) است. بعد از گذشت زمان، ما متوجه شدیم که این مقاله با بسیاری از کلمات در این حوزه پتانسیل رشد دارد و برای این کلمات impression مناسب دریافت می‌کند اما چون عموما  position مناسبی ندارند  click خوبی دریافت نمی‌کنند و position این کلمات بسیار نا مناسب میباشد.

ما با توجه به همین شرایط و اطلاعات تصمیم گرفتیم که این صفحه را برای این کلمات نیز بهینه کنیم. با این کار ما هم رتبه بهتری در این کلمات به دست آوردیم و هم تعداد کلیک های بسیار بیشتری را جذب کردیم. و تمامی این کار ها را با اطلاعاتی که از سرچ کنسول به دست آوردیم انجام دادیم.

2- سرعت وب‌سایت

سرعت وب‌سایت یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی است، بنابراین شما همیشه باید در فکر بهبود آن باشید. جالب است بدانید طی تحقیقات، مشخص شده است که 100درصد از کاربران وب انتظار دارند که سایت در کمتر از 2 ثانیه بارگیری شود و اگر ظرف 3 ثانیه بارگذاری نشود، آن‌ها از بازدید سایت منصرف خواهند شد و آن را ترک خواهند کرد.(خودم به شخصه می بندم میرم سراغ اون سایت دیگه هیچ وقت نمیرم.)

3- بهینه‌سازی موبایل

به یاد داشته باشید بهینه‌سازی برای موبایل، امری ضروری است. سلیقه جهانی در حال حرکت از استفاده از دسکتاپ به سوی استفاده از موبایل است. در واقع، اجرای یک وب‌سایت که برای موبایل بهینه‌سازی شده بر روی رتبه‌بندی شما تأثیر منفی نخواهد گذاشت. گوگل در ماه مارس ۲۰۱۸ شروع به نمایه‌سازی تلفن همراه کرد. اولویت‌بندی اولیه تلفن همراه به این معنی است که گوگل از نسخه موبایل وب‌سایت شما برای نشان دادن و رتبه‌بندی استفاده می‌کند.

شما همچنین می‌توانید AMP (صفحه‌های سریع موبایل) را در نظر بگیرید. این امکان، یک کد HTML است که با ویژگی‌های سفارشی گسترش یافته است و سرعت بخشیدن به محتوای استاتیک را امکان‌پذیر می‌کند. این موضوع، در سال ۲۰۱۷، یکی از پروژه‌های اصلی جستجوی گوگل بود و اگر آینده‌ای برای این وجود داشته باشد، آن را خواهیم دید.

4- نقشه سایت (site map)

نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را زیر و رو کنند. این نقشه در واقع یک فایل است که همه بخش‌های سایت در آن ذکر شده‌اند. این فایل زمانی خوب است که وب‌سایتی بزرگ با یک ساختار پیچیده داشته باشید یا از محتوای رسانه‌ای غنی استفاده کنید. در هنگام ایجاد نقشه سایت به خاطر داشته باشید که داشتن نقشه سایت به این معنی نیست که رتبه‌بندی شما بهبود خواهد یافت. به گفته گوگل این یک مزیت است، اما هیچ‌وقت به خاطر نداشتن آن مجازات نمی‌شوید. نمونه نقشه سایت https://vidona.ir/sitemap.xml

5- فایل robots.txt

Robots.txt فایلی است که به ابزارهای موتور جستجو می‌گوید که چه بخش‌هایی در وب‌سایت شما وجود دارد که نمی‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنند. این فایل در https://vidona.ir/robots.txt  واقع شده است و عمومی است. این فایل زمانی مفید است که نمی‌خواهید برخی از اسکریپت‌ها، فایل‌های غیرضروری و یا تصاویر در سایت نمایش داده شوند. 

سایر تکنیک‌های سئو

هک‌های سئوی بسیاری وجود دارد که عملکرد وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد. برای این کار، ابتدا با تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی شروع کنید. این امر کمک خواهد کرد که فرصت‌های خود را پیدا کنید SEO Site Checkup . ابزاری عالی برای تجزیه و تحلیل سئوی داخلی است. شما می‌توانید روزی یک URL را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش PDF  آن را بدون نیاز به ثبت‌نام دانلود کنید.

HTTP در برابر  HTTPS: در سال 2014، Google اعلام کرد که رتبه‌بندی وب‌سایت‌های HTTPS /SSL را افزایش خواهد داد اما امروزه می‌دانیم که این یک عامل رتبه‌بندی کم اهمیت تر است که بر درصد کمی از نمایش‌های جستجو تأثیر می‌گذارد.

بااین‌حال، امنیت یک عامل روان‌شناختی قوی است. به‌عنوان‌ مثال، اگر Google Chrome وب‌سایتی را با SSL رمزگذاری شده است را “غیر امن” نشان می‌دهد، این موضوع قطعاً بر تعامل کاربر تأثیر خواهد گذاشت.

ریدایرکت کردن IP/URL : ریدایرکت کردن IP ، زمانی اهمیت دارد که یک وب‌سایت تحت هر دو آدرس IP و نام دامنه خود را نشان می‌دهد. یکسان سازی URL به این معنی است که https://vidona.irو https://www.vidona.ir/  باید هر دو به یک آدرس برسند.

تاثیر محتوا در سئو 

آیا محتوا و سئو دو مقوله مستقل هستند یا یک زوج ایده آل؟ تعداد زیادی از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کردند، فکر می‌کردند که اینها دو مقوله جدا از هم هستند. اما بیایید یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم از همکاری این دو بهره مند شویم. شایعه معروفیتاثیر محتوا در سئو در میان برخی از تولید‌کنندگان محتوا وجود دارد که می‌گویند یک محتوای عالی نیازی به سئو ندارد. حقیقت این است که آنها اشتباه می‌‌کنند و ما چرایی این موضوع را در این مقاله به شما نشان می‌دهیم تا تفکر «سئو در برابر بازاریابی محتوا» را کنار گذاشته و ببینید که چطور می‌توان این دو را همراه با هم پیش برد. آیا واقعا می‌توانید محتوایی باکیفیت را بدون بهینه‌سازی صفحه و یا بدون لینک‌های ورودی (backlink) تصور کنید؟ به همین ترتیب، آیا می‌توانید یک وبسایت کاملا بهینه سازی شده‌ را تصور کنید که حاوی محتوایی است که هیچکس آن را نمی‌خواند؟

 

چه محتوایی باید ایجاد کنم؟

اولین و مهم ترین سوال همین است و پاسخ آن (حداقل از نظر تئوری) ساده است: “منحصر به فرد باش”. ایجاد محتوای اورجینال، تحریک کننده تفکر و جذاب، یک شروع عالی برای رعایت کردن اصول سئو است. محتوا و سئو باید از ابتدا شانه به شانه جلو بروند.

جستجو کلمه کلیدی

جستجوی کلمه کلیدی یکی از مهم ترین اصول سئو سایت است. در  آموزش های بعدی  سئو به شما یاد خواهیم داد که چگونه در رتبه بندی گوگل جایگاه سایتتان را بهتر نمایید و چگونه کلمات کلیدی مناسبی برای بهتر شدن رتبه انتخاب نمایید.

نوشتن محتوا بدون جستجوی کلمه کلیدی، فایده ای ندارد! اگر محتوای شما بهینه نشده باشد در نتایج جستجو رتبه خوبی نخواهد گرفت و در نتیجه ترافیک سایتتان کم خواهد بود. شما باید بدانید چه کلمه کلیدی ای برای سایتتان ترافیک مناسب تولید خواهد کرد.

لینک سازی (Link Building)

لینک سازی چه داخلی و چه خارجی یکی از مهم ترین کارها در سئو است که بشدت برروی رتبه شما در گوگل تاثیرگذار می باشد. البته ما در مقاله ی دیگری بطور کامل هم لینک سازی داخلی را توضیح خواهیم داد و هم لینک سازی خارجی :

لینک سازی به فرایندی گفته می شود که شما طی آن لینکی از سایت های دیگر دریافت می نمایید. اگر بخواهیم بصورت فنی این مورد را بیان کنیم، لینک سازی شامل دو اصطلاح مهم از جمله بک لینک (backlink) و انکرتکست (anchor text) است.

خزنده های موتور های جستجو با استفاده از لینک هایی که در سایت ها ساخته می شود می توانند به سایر وب سایت های موجود در اینترنت وارد شوند و آن ها را هم بررسی و ایندکس نمایند. بهمین دلیل است که موتورهای جستجو مانند گوگل بسیار زیاد بر لینک سازی حساس هستند و برایشان مهم است.

تاثیر تجربه کاربری (UX) بر سئو

در این قسمت قصد داریم  به یکی از مواردی که کمتر کسی به آن در سئو توجه میکنه یعنی تجربه کاربری یا همان ux صحبت کنیم و ببینیم که این مورد بر سئو چه تاثیری می تواند داشته باشد؟! در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد عجله نکنید!

اگر سال های قدیم میخواستید سایتی را سئو کنید، تنها کافی بود چند کار ساده انجام دهید، مثل قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه و دسکریپشن، پر کردن محتوا از کلمه کلیدی، استفاده از تگ keywords و لینک سازی خارجی و … بله با انجام این کار ها خیلی راحت به صدر نتایج جستجو دست پیدا می کردید. اما امروزه در سال 2019 ممکن است بسیاری از اصول و فرایند های سئو تغییر کرده باشه و خیلی از آن فاکتور ها توسط گوگل دیگر نادیده گرفته شوند و بعضی از آن ها هم برعکس باعث پنالتی شدن سایت شما بشوند! اما چه اتفاقی افتاده؟ امروزه این کار ها دیگر جواب نمیدهد؟! چرا تمام کارهایی که بالا گفته شد الان هم برای بالا آمدن یک سایت در نتایج جستجو کافی است. اما مشکل اصلی در بالا ماندن این صفحات در گوگل است. اما چرا صفحه بعد از مدتی پایین می آید؟

دلیل اتقاق بالا دقیقاً بر میگرده به تجربه کاربری (UX)

سئو روز به روز گسترده تر شده و فاکتور های جدید را به وجود می‌آورد. یکی از این فاکتور های بسیار مهم، تجربه کاربر در سایت شماست. و این شما هستید که این تجربه را برای کاربران خود به وجود می‌آورید.

خب حالا شاید سوال پیش بیاید که تحربه کاربر یه چه معنی است و اصلا چه ربطی به سئو دارد. ما در ادامه این موارد را برای شما توضیح می‌دهیم.

تجربه کاربری یه این معنی است که وقتی کاربری وارد سایت شما میشود چه کارهایی انجام میدهد، چگونه او را در سایت نگه میدارید و او را مشتاق میکنید که در سایت شما بچرخد و یا زمان زیادی را در سایت شما سپری کند.

اگر شما بتوانید کاربران را در سایت خود نگه دارید و آنها را بین صفحه های سایتتون بچرخانید یعنی شما موفق شده اید که نظر کاربران خود را جلب کنید. یعنی کاربر از سایت شما راضی است و این کاربر به احتمال زیاد به سایت شما باز خواهد گشت.

گوگل تمامی این موارد را برسی خواهد کرد و هر سایتی بتواند در این زمینه موفق تر عمل کند به صورت قطعی رتبه های خیلی بهتری به دست خواهد آورد.

هر چقدر این کار را به نسبت رقبای خود درست و بهتر انجام دهید، به مرور از انها پیشه خواهید گرفت و به جنگ رتبه اول گوگل خواهید رفت.

این موضوع را هیچگاه فراموس نکنید: تمامی بقای گوگل بستگی به کاربران آن دارد. اگر گوگل ضعیف عمل کنید و کاربران نتیجه دلخواه را از سرچ حود در گوگل به دست نیاوردند به سمت سایر موتور های جستجو میروند و این یعنی مرگ گوگل.

به همین دلیل گوگل در تمامی آپدیت های خود سعی دارد تا بتواند روز به روز مخاطبان بیشتری به دست آورد و آنها را راضی نگه دارد و همه چیز را به بهترین شکل ممکن در سرچ های انجام شده به آنها تحویل دهد.

به همین دلیل شما اگر در استراتژی سئو سایت خود، به سمت ایجاد تجربه‌ی کاربری خود بروید، در هرآپدیت گوگل نه تنها ضعیف نمیشوید، بلکه روز به روز قویی تر میشوید.

راهکار های ساده ای نیز وجود دارد. مثلا در محتوا و صفحه‌ی خود ویدیو قرار دهید، عکس های خیلی جداب قرار دهید، پادکست و بازی و یا آپشن هایی که کاربران را درگیر کند مثل قرار دادن آزمون در سایت و یا هر چیزی که فک میکنید میتواند کاربر را در سایت نگه دارد.

نتیجه تجربه تیم ما : سئو پروسه ای زمان بر و پرسود است.

ارسال کامنت