آموزش لینک سازی در سایت ها

وبلاگآموزش لینک سازی در سایت ها
  • 2020-04-04 19:13:20

آموزش لینک سازی در سایت ها

آموزش لینک سازی

در این مقاله به آموزش لینک سازی می‌پردازیم. می دانید که ساختار لینک‌های یک سایت به دو نوع  لینک داخلی و لینک خارجی تقسیم می‌شود. هرنوع از این دسته‌ها اهمیت و تاثیر خاص خود را در سایت ما دارند.

بحث امروز ما درباره آموزش لینک‌سازی است. یکی از مهمترین موارد در لینک‌سازی بک لینک نام دارد. منظور از بک لینک، لینکی است که یک سایت از سایت‌های دیگر دریافت می‌کند. راهی برای جریان یافتن ارزش و اعتبار بین سایت‌ها که گوگل آن را به عنوان معیاری برای سنجش اهمیت سایت‌ها در نظر می‌گیرد.

چرا  باید لینک سازی را آموزش ببینیم ؟

حقیقت اصلی این است که احتمال لینک گرفتن به صورت طبیعی بسیار کم است. به ویژه اگر در ابتدای تاسیس وبسایت باشیم. منظور از دریافت بک لینک طبیعی این است: شما محتوایی تولید کرده و در سایت خود منتشر کرده‌اید. صاحب یک سایت دیگر که قصد دارد یک محتوای دیگر منتشر کند، مقاله شما را مفید می‌داند و به آن لینک می‌دهد. یعنی مخاطبان را برای مطالعه بیشتر به سایت شما ارجاع می‌دهد.

اگر یک سایت مرجع و معتبر، مثل medium ، داشته باشید و همه مطالب‌تان را به عنوان منبع پذیرفته باشند، ممکن است این کار را بکنند. اما قضیه در مورد وب سایت‌های تازه‌کار متفاوت است. البته همیشه می‌توانید با تولید محتوای عالی، لینک ها را به سایت خود جذب کنید، اما به هر حال این یک پروسه طولانی‌مدت و زمان بر  است و باید تلاش خود را در این زمینه پیش ببرید.

آموزش لینک سازی در بهترین سایت ها

می دانیم که بک لینک ارزشمند است اما نه از هر سایت و صفحه‌ای! اگر دقت لازم را نکنید بعضی از بک لینک‌ها ممکن است حتی به ضرر شما عمل کنند.

بک لینک گرفتن از وبسایت های مرتبط

که در آموزش لینک سازی باید در نظر گرفته شود، مرتبط بودن آن سایت و صفحه به زمینه فعالیت‌تان است. مثلا اگر وب سایتی در زمینه محصولات دیجیتالی داشته باشید، لینکی که از یک وب سایت موادغذایی دریافت می‌کنید برای‌تان چندان مفید نیست!

بک لینک گرفتن از وبسایت های معتبر

نکته دوم این است که وب سایت‌ها و صفحات اسپم به درد لینک‌سازی نمی‌خورند. منظورم صفحاتی است که محتوایی ندارند یا صرفا تبلیغاتی هستند یا اینکه دامین آتوریتی و پیج آتوریتی بالایی ندارند و بدرد بک لینک گرفتن نمی خورند.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی معیار دیگری است که باید در نظر بگیرید. این دو مورد اصطلاحاتی هستند که سایت Moz به وجود آورده است و میزان اعتبار یک سایت و صفحه را نشان می‌دهد. دقت کنید این دو مورد با هم متفاوت هستند هرچند که روی هم اثر می‌گذارند.

هر چه اعتبار سایت و صفحه‌ای که از آن لینک می‌گیرید بیشتر باشد، برای سایت شما بهتر است و اعتبار بیشتری به دامنه سایت شما می بخشد. برای سنجش دامین آتوریتی و پیج آتوریتی، باید از ابزار Moz Site Expelorer استفاده کنید یا پلاگین Moz bar را روی مرورگرتان نصب کنید.

آموزش لینک سازی

بک لینک گرفتن از وبسایت های خروجی کم

فرض کنید وب سایت مرتبطی پیدا کرده‌اید که اعتبار مناسبی دارد و اسپم هم نیست اما صفحه‌ای که می‌خواهید در آن لینک‌سازی کنید لینک‌های خروجی فراوانی دارد. لازم است بدانید که این صفحه نیز برای لینک‌سازی مناسب نیست.

یادتان هست گفتم از طریق لینک‌ها ارزش و اعتبار جریان پیدا می‌کند؟ وقتی صفحه‌ای خروجی‌های فراوان داشته باشد، میزان ارزش بین تمام خروجی‌ها تقسیم می‌شود و به هر کدام سهم کمی می‌رسد. این مفهوم در لینک سازی داخلی نیز صدق می کند.

بک لینک گرفتن از وبسایت های follow

دقت کنید صفحه‌ای که در آن لینک می‌سازید تگ noindex نداشته باشد. گوگل لینک‌های موجود در این صفحات را پیگیری نمی‌کند. روی صفحه کلیک راست کنید، گزینه Inspect را انتخاب کنید و کلمه noindex را سرچ کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا آموزش لینک سازی و انواع روش های لینک سازی را بیان کنیم:

آموزش لینک سازی و روش‌های ساخت بک لینک

حالا که بهترین سایت ها را برای لینک سازی پیدا کردیم، نوبت ساختن لینک‌ها است. انواع بک لینک را قبلا معرفی کردم و این جا می‌خواهم روش ساخت هر یک از آن‌ها را توضیح بدهم. خبر خوب این که در آینده نزدیک گروه ویدونا آموزش تصویری ساخت بک لینک را هم منتشر می‌کند!

لینک سازی پروفایل

با توجه به تمامی صحبت‌هایی که در مورد ارزش بک لینک‌ها کردیم، حتما تا الان متوجه اصل موضوع شده‌اید: هر جایی که بتوانیم لینک سایت و صفحات‌مان را بگذاریم! البته اگر شرایطی که در مورد محل لینک‌سازی گفتیم را داشته باشد. این شامل پروفایل‌ها هم می‌شود.

در بسیاری از سایت‌ها فارسی زبان و خارجی زبان می‌توانید حساب کاربری ایجاد کنید. بیشتر آن‌ها به شما اجازه می‌دهند لینک وب سایت را در پروفایل خود قرار بدهید. خب چه چیز بهتر از این که در بتوانیم در یک سایت معتبر حساب کاربری ایجاد کنیم و لینک‌مان را هم در آن بگذاریم؟

بعضی از این وب سایت‌ها لینک‌ها را nofollow می‌کنند و بعضی دیگر این کار را نمی‌کنند. اگر می‌خواهید لینکی که می‌سازید بیشترین تاثیر را بر سئوی سایت‌تان داشته باشد، وب سایت‌هایی را پیدا کنید که این کار را نمی‌کنند. البته همان طور که در قسمت‌های قبلی آموزش لینک سازی گفتم این نوع لینک‌ها(لینک های nofollow) هم تاثیرات مثبتی دارند.

چند نمونه از بهترین مثال‌ها در این زمینه،  answers.microsoft , ویکیپدیا، گوگل، موزیلا و ... است. چند سایت کاملا معتبر که می‌توانید در آن حساب کاربری ایجاد کنید و لینک سایت خود را در آن قرار بدهید. به همین راحتی چند بک لینک باکیفیت ساختید.

لینک سازی در بلاگ ها

روشن است، نه؟ یک وبلاگ می‌سازید و از آن به سایت خود لینک می‌دهید. متاسفانه به این سادگی‌ها نیست. باید وبلاگ را طوری بسازید که گوگل باورش بکند! یعنی طی همه مراحل زیر لازم است:

استفاده از وبلاگ های قدیمی

وبلاگ‌سازی های مناسب و معتبر پیدا کنید. مستقیم به سمت سرویس‌های نام آشنا نروید! سرویس‌های قدیمی عالی هستند اما ممکن است به خاطر وجود لینک‌های فراوان، مقدار زیادی از اعتبارشان را از دست داده باشند.

یکی بودن موضوع وبلاگ با سایت شما

نام وبلاگ را مرتبط با زمینه موضوعی سایتتان  انتخاب کنید. نکته مهم این است که اگر قصد ساختن چندین وبلاگ را دارید، باید حواس‌تان جمع باشد که کلیدواژه‌ها بیش از حد تکرار نشوند. می‌توانید از مترادف‌ها استفاده کنید.

ساخت وبلاگ به صورت اصولی

وبلاگ را به درستی و با رعایت اصول بسازید. یعنی صفحات و منوها را به درستی تنظیم کنید، ساید بار بگذارید و … .

واقعی بودن محتوای وبلاگ

وبلاگ‌تان باید محتوا داشته باشد. طبیعتا وقت نمی‌کنید برای هر بلاگی که می‌سازید تولید محتوا کنید. می‌توانید مقالات خارجی را با گوگل ترنسلیت ترجمه کنید و در وبلاگ بگذارید یا از ابزارهای بازنویسی متن مثل ایران اسپین استفاده کنید.

تیترها را حتما با تگ H1 مشخص کنید.

لینک دهی اصولی و واقعی

از وبلاگ‌ها تنها به یک سایت خود لینک ندهید. لینک‌های خروجی دیگر هم بذارید تا گوگل مشکوک نشود. می‌توانید به منابع معتبر خارجی نیز لینک بدهید.

استفاده از سایت سازها

می‌توانید از سرویس‌های سایت ساز هم استفاده کنید. سرویس‌هایی که به کاربران اجازه می‌دهند به صورت رایگان و با قالب‌های آماده سایت بسازند. در مورد سایت‌ها هم باید تمامی موارد بالا که در مورد وبلاگ ها گفته شد باید رعایت کنید.

آموزش لینک سازی شبکه ای یا (PBN)

به نظر من هیچ وقت این نوع لینک سازی را انجام ندهید. یک روش کلاه سیاه که ممکن است جریمه‌های خیلی سنگینی در پی داشته باشد و سایت خود را دیگر داخل نتایج جستحو نبینید.

منظور از لینک سازی شبکه‌ای این است که تعدادی وبلاگ یا سایت شخصی طراحی می‌کنید و آن‌ها را به صورت شبکه‌ای  با لینک‌ها به هم یکدیگر متصل می‌کنید. کار خیلی خطرناکی است چون الگوریتم‌های موتور های جستجو مانند گوگل متوجه می‌شوند و جریمه‌های سنگینی برای وبسایت شما در پی خواهد داشت. برای پیشگیری از جریمه به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

از چند نوع منبع استفاده کنید نه فقط وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی که خودتان ساخته‌اید. مثلا سایت خودتان، وبلاگ ها ، لینکی که در یک فروم ها  قرار داده‌اید، بک لینک‌هایی که از رپورتاژها گرفته‌اید، پروفایل لینکدین و اینستاگرام و چند نمونه دیگر را به صورت یک شبکه به هم متصل کنید. به این ترتیب شک گوگل نسبت به ساختگی بودن لینک‌ها کمتر می‌شود.

به جای شبکه یک زنجیره بسازید. از سایت A به سایت B، از B به C و از C به D لینک بدهید. پایان این زنجیره باید باز باشد. یعنی دوباره از D به A لینک ندهید.

 آموزش لینک بیلدینگ در انجمن‌ها و فروم‌ها

در این مرحله از آموزش لینک سازی باید انجمنی را پیدا کنید که به زمینه کاریتان مرتبط باشد.هر چه انجمن فعالی باشد مطمعننا بازدهی بیشتری نیز دارد.

نکته : توجه کنید انجمنی که برای دیدن لینک‌های آن عضویت لازم باشد مناسب نیست. چون اگر شما نتوانید لینک‌ها را ببینید، گوگل هم نمی‌تواند!

در مرحله بعد بررسی کنید لینک‌هایی که درون انجمن قرار داده می‌شوند فالو هستند یا نوفالو. برای این کار کافی است کلیک راست کنید و گزینه inspect را انتخاب کنید. کد صفحه برای‌تان نمایش داده می‌شود. حالا کلمه nofollow را سرچ کنید. با نصب پلاگین Moz bar هم می‌توانید نوع لینک‌های هر صفحه را تشخیص دهید.

بسته به استراتژی لینک‌سازی که تعیین کرده‌اید، ممکن است بخواهید لینک‌های نوفالو هم بسازید.ولی حتما لینک های nofollow هم بسازید.

در نهایت اگر تصمیم به لینک‌سازی در یک انجمن خاص گرفتید، چند محل برای این کار وجود دارد:

می‌توانید لینک وب سایت‌تان را در پروفایل انجمن و امضای خود بگذارید.

بعضی انجمن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند لینک‌ها را در متن پاسخ‌های خود نیز بگنجانند. در این صورت باید فعال باشید! در مورد سوالاتی که مطرح می‌شود تحقیق کنید و به آن‌ها پاسخ بدهید.

وقتی گفتم انجمن به زمینه کاریتان مرتبط باشد برای همین بود. حالا در پاسخ‌هایی که می‌دهید می‌توانید لینک‌های مرتبط سایت خود را بگنجانید و لازم نیست لینک‌ها را بی‌ربط رها کنید!

آموزش لینک سازی هرمی

مثلا در آپارات یک ویدئو آپلود کرده‌اید و لینک سایت‌تان را در توضیحاتش قرار داده‌اید. حالا برای آن لینک، بک لینک ایجاد می‌کنید. مثلا از وبلاگ‌تان به آن ویدئو لینک می‌دهید. یعنی به جای این که سایت‌تان را تقویت کنید، بک لینک‌های آن را تقویت می‌کنید. به بیان دیگر ارزش را به صورت غیر مستقیم به سایت‌تان منتقل می‌کنید. در این صورت کاربر را به سایت خود منتقل می کنیم.

به لینک سازی هرمی (گرهی) نیز می گویند، قبل از هر چیزی باید بگویم این روش در گذشته بسیار رایج بود و حالا تقریبا منسوخ شده است. از آنجا که برای ساخت هرم لینک، به تعداد زیادی سایت و بلاگ نیاز است، ساخت آن با نیروی انسانی به صرفه نیست. معمولا این کار را ربات‌ها انجام می‌دهند. بلاگ‌ها و سایت‌هایی که ربات‌ها می‌سازند طبیعتا کیفیت نخواهند داشت. پس اتفاقی که می‌افتد این است که سایت‌تان ناگهان تعداد زیادی بک لینک بی کیفیت پیدا می‌کند. پس در نهایت بهتر است از این نوع بک لینک‌ها استفاده نکنید. تا به ضرر سایت شما تمام نشود.

لینک سازی در شبکه های اجتماعی

این روزها هر کسب‌وکاری به ناچار باید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشد. این شبکه‌ها جای خود را در میان مردم باز کرده‌اند و ما برای بسیار از کارها به آن‌ها مراجعه می‌کنیم. از پیگیری اخبار روز گرفته تا قیمت ارز و طلا، از خرید لوازم آرایش تا آموزش سئو و ... هر چیزی که برای کاربران مهم باشد، برای گوگل هم مهم خواهد بود. پس قطعا یکی از بخش‌های مهم آموزش لینک سازی به شبکه های اجتماعی اختصاص می‌یابد.

فقط یک نکته مهم را در نظر داشته باشید: بیشتر لینک‌ها در شبکه‌های اجتماعی نوفالو هستند! یعنی می‌توانید از این لینک‌ها برای افزایش ترافیک سایت و طبیعی کردن ساختار لینک سازی خود استفاده کنید. حالا هر شبکه اجتماعی را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم:

 آموزش لینک سازی در اینستاگرام

محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین ایرانی‌ها که قابلیت چندانی برای لینک سازی ندارد. می‌توانید لینک خود را در بیو اینستاگرام قرار دهید که البته نوفالو است.

با وجود این، نباید از لینک‌سازی در این شبکه غافل شوید. با توجه به نوع کسب‌وکارتان می‌توانید از طریق اینستاگرام ترافیک خوبی را به سایت هدایت کنید. نوع تجارت در این جا نقش مهمی بازی می‌کند. مثلا ما در شرکت طراحی سایت وبنا لازم نیست فعالیت چندانی در اینستاگرم داشته باشیم. کمتر کسی در اینستا دنبال طراحی سایت یا سئو می‌گردد! اما اگر یک فروشگاه آنلاین بهداشتی-آرایشی داشتیم، اینستاگرام بهترین پلتفرم ممکن برای فعالیت‌مان بود و کاربران بسیاری را برای‌مان جذب می‌کرد، و ما سود بسیار بالایی از اینستاگرام می بردیم.

لینک ها در توئیتر

لینک‌های توئیتر نیز نوفالو هستند. به همین دلیل فقط به منظور جذب ترافیک و طبیعی کردن ساختار لینک‌سازی استفاده می‌شوند. توئیت‌های کوتاه می‌توانند مخاطبان را به مطالعه پست‌های وب سایت‌تان ترغیب کنند، و  گوگل به بک لینک های فالو شما که در وبسایت های دیگر ایجاد کرده اید مشکوک نمی شود.

لینک‌سازی در فیس بوک

لینک‌های فیس بوک نیز نوفالو هستند. فیس بوک در جهان کاربران بسیاری دارد اما رتبه‌اش در ایران چندان بالا نیست. بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید ترافیک زیادی نصیب‌تان کند. به هر حال پلتفرمی است که اجازه می‌دهد در پست‌ها لینک قرار دهید. گذشته از مسئله فالو یا نوفالو بودن، لینک‌هایی که در صفحات و گروه‌های خصوصی باشند برای گوگل قابل دید نیستند. پس باید در صفحات عمومی لینک بسازید.

لینک بیلدینگ در لینکدین

لینکدین نیز یک شبکه اجتماعی عالی برای لینک‌سازی است. دامین آتوریتی بالایی دارد و اجازه می‌دهد درون پست‌ها لینک قرار دهید. البته زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که این شبکه هم قرار است لینک‌ها را نوفالو کند. وقتی یک مجموعه کانکشن از افراد مرتبط به حوزه کاری و مشتریان هدف خود تشکیل بدهید، ترافیک هدفمند و ارزشمندی را به دست خواهید آورد.

لینک سازی در ردیت (reddit)

شبکه اجتماعی ردیت در میان ایرانی‌ها چندان شناخته شده نیست. با این حال یک محل عالی برای لینک سازی به شمار می‌رود. این شبکه با هدف اشتراک‌گذاری اخبار اجتماعی ساخته شده است. به این روش که کاربران متن و لینک‌هایی از مطالب و اخبار خودشان می‌گذارند و دیگران رای می‌دهند. هر پستی که بیشتر رای بیاورد در صفحه اول قرار می‌گیرد.

ردیت شبکه‌ای با دامین آتوریتی خیلی بالا است که بیشتر لینک‌های آن  dofollow هستند. در واقع لینک‌سازی در آن کاملا به نفع‌تان است.

کجاها و در کدوم سایت ها لینک نسازیم؟

ساخت لینک در سایت ها و صفحات مرتبط

1-در صفحاتی که محتوایی ندارند لینک سازی نکنید.

2-درصفحاتی که اسپم هستند لینک سازی نکنید.

3-در قسمت کامنت ها و نظرات سایتها لینک سازی نکنید.

4- در سایت‌های تبلیغاتی لینک سازی نکنید یا اینکه لینک ها را nofollow کنید.

5-تعداد بک لینک‌های سایت را ناگهان زیاد نکنید.

6-در سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که لینک‌های خروجی زیادی دارند لینک سازی نکنید.

خب دوستان تا این جا با مهمترین نکات در رابطه با لینک سازی صحبت کردیم. . لازم است تاکید کنم که  تعادل لینک ها را  کاملا حفظ کنید. با یکی دو لینک نامرتبط مطمعن باشید جریمه نمی‌شوید. جریمه‌ برای سایت شما زمانی شروع می‌شوند که غیر طبیعی عمل کنید:  یعنی تعداد زیادی لینک نامرتبط بسازید ،  یا تعداد زیادی لینک با انکر تکست  کلمه کلیدی بسازید ،  تعداد بسیاری بک لینک که ناگهان به سایت شما اضافه می‌شوند  و … . صبر داشته باشید و نتیجه بک لینک هایی را که ساخته‌اید به مرور زمان مشاهده می کنید.

ارسال کامنت